I början av veckan lanserades kampanjen Ta fågelvägen! för att få svenskarna att välja kyckling före nötkött. Kronfågel ger budskapet luft under vingarna med rörlig bild i egna kanaler.
Kronfågels största kommunikationsutmaning handlar om att få svenska folket att välja färsk kyckling, helst företagets egna produkter. I början av veckan lanserades kampanjen Ta fågelvägen, som ska uppmuntra svenska folket att välja kyckling i kyldisken.
Kampanjen utgörs av tv-reklam och annonsering på utomhustavlor, digital media, på bio, i print samt pr och aktiviteter i sociala medier och på sajten. Reklambyrån Doe Blomberg Gottberg har tagit fram reklamidén.
Kronfågels egna digitala kanaler består av hemsidan Kronfågel.se som just nu håller på att göras responsiv samt företagets sociala kanaler. På Facebook har Kronfågel 10 575 gillare, Instagramkontot följs av 734 personer och på Twitter har företaget 600 följare.
Innehållet på hemsidan består av recept och annat inspirationsdrivet material. Där kan användarna ta del av Kronfågels Kycklingguide för att fördjupa sig i både maten och fågeln. Plattformen är tänkt att ge konsumenterna bra information om varför svensk och i synnerhet Kronfågels kyckling är bra och trygg mat.
Syftet med innehållet i de sociala medier-kanalerna är att inspirera och föra en dialog om vikten av att välja det vita köttet. Alltså kyckling istället för nötkött.
Uppdateringarna i sociala medier sker efter en redaktionell plan med minst två inlägg i veckan på Facebook och Instagram. Det är Kronfågels kommunikationsavdelning som står för det strategiska och operativa arbetet i egna digitala kanaler. Avdelningen består av Jenny Fridh som är kommunikationschef samt en intern resurs på 30 procent som främst jobbar operativt med social media. Tillsammans med marknadsavdelningen synkroniseras aktuella kampanjer, lanseringar och aktualiteter som är relevanta för målgruppen. Den avdelningen består av marknadsteamet i Stockholm på 5 personer och produktutvecklingsteamet i Valla på 3 personer.
Vilken är er främsta målgrupp?
– Vi har en bred målgrupp, men framförallt aktiva shoppers av kyckling i åldrarna 20 till uppåt, säger Anna Saverstam, marknadschef på Kronfågel.
Hur jobbar ni med rörligt material?
– Vi är precis på gång med att spela in egna videos, instruktionsfilmer, som vi till att börja med ha som komplement till våra recept. Vi tror mycket på att hjälpa konsumenten med hur man tillagar till exempel kycklingfärsen, grillar på bästa sätt eller var man sätter termometern med rörliga enkla instruktionsfilmer.
Producerar ni videoklippen själva?
– Vi har köpt in i en plattform (Dreambroker) som möjliggör egen produktion med mobilkamera och redigering i verktyget. Vi tror på rörlig bild som en service till våra konsumenter. Genom enkel produktion och ett lättsamt anslag lär vi ut olika enkla knep på hur konsumenterna får kycklingen perfekt. Också hur enkelt det är att tänka om. Spagetti med köttfärssås eller hamburgare, varför inte testa kycklingfärsen istället?
Vad har ni för övergripande kommunikationsmål?
I kampanjen ”Ta fågelvägen” vill vi att människor ska inspireras av att välja det vita köttet och samtidigt få insikter om att det inte bara är gott utan också hälsosamt och klimatsmart. Nästa gång konsumenten står i butiken eller väljer på restaurangen uppmanar vi att välja det vita köttet.
Vad händer i er bransch just nu?
– Vi har konsumtionstrenden med oss. OECD, Organisation for Economic Co-operation and Development, spår att hälften av allt vårt proteinintag kommer att komma från fågel år 2023. I Sverige uttrycker hela 34 procent att den pågående hälsodebatten om rött kött påverkar deras matvanor.
BYRÅER
Reklam: Doe Blomberg Gottberg
Pr: Oakriver
Social medier: Interna kompetenser samt en frilans
Webb: Quid
Blogg: Spot & Tell
Print: Citat
Medieval: OMD
MER OM KRONFÅGEL
Kronfågel ingår i Scandi Standard som är Nordens största kycklingproducent med varumärkena Kronfågel, Danpo och Den Stolte Hane. Koncernen har cirka 1 650 medarbetare och en omsättning på över fem miljarder kronor.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...