Socialdemokraterna brukar vinna pris för sin sajt som efter valet har 30 000 unika besökare per vecka. Men det är inte gott nog. Partiet ser över sajten från grunden och utesluter inte byte av publiceringssystem.
Charlotta Ulvenlöv har sedan 2007 jobbat med Socialdemokraternas digitala kanaler. Två val har hon hunnit med. Förlorat och vunnit. Efter valsegern 2014 har hennes redaktion till stora delar bytts ut.
Webbredaktör är Malin Fagerberg-Wikström, ansvarig för sociala medier är Mimmi Toreheim och Ayan Jamil medan Victor Svedberg svarar för rörlig bild. Tillsammans med Charlotta Ulvenlöv bildar gruppen en redaktion på fem personer.
– Vi är ett litet tajt gäng som rycker in för varandra när det behövs.
Byråerna Avantime och Reform Act rycker in om det behövs.
– Men vi har börjat göra allt mer inhouse efter att tidigare lejt ut det mesta. Det blir snabbar och effektivare att ha det inhouse. Det är ganska snabba ryck i sociala medier. Då är det smidigt med att ha den kompetensen.
Under valet 2014 byggdes sajten om för att kunna visa tydliga huvudbudskap, redaktionen testade rörlig bild och olika kampanjer där namn samlades in. Det rör sig om några tusen namn, berättar Charlotta Ulvenlöv. Hon berättar att nu väntar utveckling av Socialdemokraternas digitala kanaler.
– Jag tänkte att man behöver se den stora kartan.
Du har varit här i sju år, hur utvecklas digitala kanaler nu?
– Det är ganska givet att det går snabbt mot att sociala kanaler går från komplement till att bli integrerat i allt vi gör. Det är mycket den personliga närvaron som spelar roll. Det gör avtryck i sociala medier.
Försöker ni få era politiker att bli mer närvarande på sociala medier?
– Ja, men alla vill inte vara därute. Det beror på hur du är som person. Alla kanske inte vill utrycka sig på 140 tecken. Vi finns med som stöd och bollplank. Då kan vi prata om att vi som folkrörelse ska finnas är människorna finns och de finns i de sociala medierna.
Rörlig bild pratar alla om?
– Rörlig bild tror vi mycket på. Vi ser väldigt väl att det engagerar mycket om man sprider rörligt. Det kan också ge mer personlig kommunikation.
Socialdemokraterna har även testat en blogg med ett antal statsråd.
– Det var ett sätt att göra politik personligt. Vi har fått en del spridning och podden har blivit nedladdat runt 5 000 gånger.
Charlotta Ulvenlöv bekräftar att Socialdemokraterna ska jobba mer med rörligt innehåll, men vill inte berätta vad partiet ska göra.
– Vi kommer att göra ett antal test, senare i vår gör vi ett försök.
Även publiken ska öka, då med rörligt innehåll.
– Där vill vi skapa unikt material i stället för att bara omformulera förslag som kommer från regeringskansliet. Det kanske inte är så unikt.
Socialdemokraterna får i dag framförallt sin trafik från Google-sökningar.
Hur driver i trafik framöver?
– Dels är det Facebook som driver väldigt bra. När vi kör kampanjer kompletterar vi med annonser i digitala medier.
Är Facebook prisvärt?
– Ja det måste jag ju säga att det är även om priserna under valrörelsen trissades upp.
Hur påverkas ni av att Facebook gör det tuffare att nå ut, för aktörer som inte köper annonser?
– Det är väl lite så med en tredjepartsprodukt där alla finns. Vi kan inte råda över utvecklingen. Jämfört med de stora annonsmedierna är Facebook fortfarande billigt. Facebook ändrar ofta sin annonsmodell och hur många tecken som får användas. Det är klart att det var enklare för var och en att komma ut tidigare. Så det gäller att ha bevakning över vilka plattformar som gäller för folk.
Var är ni om ett år?
– Jag hoppas att vi ska ha testat ett antal nya saker, framförallt produktioner med rörlig bild och fått upp graden av engagemang i våra kanaler och därigenom spridning och att vi har en vision över vart vi vill gå med vår webb.
Anlitar ni folk som driver er trafik?
– Nej det gör vi inte. Men givetvis har vi ett gäng partimedlemmar som hjälper oss att nå ut.
Vilka är dina förebilder bland sajterna?
– Det är klart vi tittar mycket på Labours sajter. De använder sig mycket av anpassade budskap beroende vem som kommer. De kan också renodla sin sajt som kampanjsajt och få fram tydliga budskap under en period. Det skulle vara intressant hitta en sajt som tydligt kan skyltas om. Hur man skapar en mer flexibel webb är intressant. Vi tittar också hur de jobbar i USA, som Obamas kampanjer och följer förstås norska Arbeiderpartiet.
Vilka av de andra partiernas sajter gillar du?
– Miljöpartiet har en ganska trevlig webb. De har lagt ner mycket jobb på den och den har en del lokala inslag på startsidan beroende på var användaren finns ute i landet.
En del i förändringsarbetet, är att se över publiceringssystemet. I dag använder Socialdemokraterna Episerver.
– Det är ett kraftfullt system för den som har mycket material och innehåll. Vi får se var vi är på väg. Det är öppet. Användarvänligheten är viktigt.
Hur ser en arbetsdag ut?
– Vi har morgonsamling där vi går igenom gårdagen, men lägger framför allt fokus på de kommande dagarna. Vi pratar om vad vi vill få för spridning för våra budskap och frågor. Sedan följer vi upp veckovis över kampanjer vi har gjort.
Hur kollar ni spridningen?
– På Facebook ser vi hur räckvidden ser ut i stort och delningar och kommentarer. Vi tittar på effekten av bild med text och tydliga uppmaningar och rörligt. Det är mycket att pröva sig fram.
Hur ser ett grundförlopp ut?
– Större nyheter trycker vi oftast ut på sajten. Ibland gör vi intervjuer i en digital kanal som vi delar direkt med Facebook och Twitter. Har vi ett större material med tydligt politiskt budskap så kanske vi tar fram en delningsbild med citat för Facebook. Vi försöker variera oss.
Hur gör ni för att säga samma saker som övriga partiet i till exempel snabba debatter som blossar ut som exempelvis Saudi-affären?
– Det är klart att det alltid kommer mycket reaktioner och frågor. Då behöver vi mycket information om vad som är vår ståndpunkt. Det samordnas av pressgänget. Vi jobbar inte isolerat.
Hur håller ni reda på vad som sägs om er i sociala medier?
– Vi har jobbar med Relation desk som hjälper oss med kommentarer på Facebook där det tenderar att bli mycket kommentarer och många trådar. Det kan vara klurigt att hålla reda på det på ett strukturerat sätt.
Ni jobbade med att samla in mejladresser under olika upprop. Vad kom ut av det?
– Några tusen namn fick in. Det är ett jobb vi tar vidare. De är ett sätt för oss att kunna anpassa budskapet och få ut frågan till alla som anmält ett intresse. Det är också ett sätt att kommunicera effektivt med medlemmarna.
SOCIALDEMOKRATERNAS KANALER
Hemsida, med lokala och regionala undersajter
Facebook
Twitter
Instagram
"Youtube ser vi mer som en spelare"

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...