Sporthandelssajten Sportamore håller som bäst på att sjösätta en ny version av sajten med en redaktion som pumpar ut redaktionellt innehåll. Sajten ska öka konverteringarna och bana väg för lyft på Stockholmsbörsen där bolaget finns sedan en vecka.
Beaconomist får tag på Sportamores marknadschef Joakim Friedman mellan varven på e-handelsdagen på Münchenbryggeriet. Han berättar om tankarna med den nya versionen av sajten.
– Vi har alltid sett oss som ett servicebolag som säljer sportartiklar. Med det sagt försöker vi hela tiden flytta fram positionerna för vad som är att betrakta som service. Vi frågar våra kunder för att förstå vad de efterfrågar. Det finns ett stort intresse kring att lära sig mer om sport och träning men inte bara ut ett informationsperspektiv utan ett riktigt redaktionellt perspektiv. Då inser vi att vi inte bara är en plats för transaktioner utan också en plats att hänga på. Med de här insikterna bestämde vi oss för att starta ett journalistiskt trovärdigt magasin. Det tror vi stärker såväl kundupplevelsen som försäljningen.
Vilken upplevelse (UX) vill ni bjuda besökarna på?
– En vanlig tidning tenderar till att var en framsida på nätet med länkar ner i artiklarna. Vi vänder upp och ner på modellen och klipper ut artiklarna och kopplar dem till relevanta produkter. Har vi test av löpskor eller skidanläggning ska de ligga i anslutning till löparskor och skidutrustning. Det kan också bli så att vi lägger in plocklistor i artiklarna. Lyckas vi med detta, addera vi en extra dimension. Ett plus ett blir tre.
Hur gör ni för att förbättra konverteringen?
– Allt vi gör är datodrivet. Vi är ett klassiskt e-handelsbolag och har ofantliga mängder data. Ett av de intressantaste användningsområdena är att se hur sökningar och flöden förändras kring olika områden och varumärken. Då kan vi snabbt serva områdena med relevanta artiklar. Gör vi rätt, höjer vi konverteringarna. Vi jobbar också mycket med ab-tester, säger Joakim Friedman.
Hur gör ni för att driva trafik, köper ni tv-reklam?
– Faktum är att vi gör tv-reklam. Men i omgångar. Vi har använt tv-reklam ganska mycket det senaste halvåret.
Funkar tv-reklam?
– I någon bemärkelse. Det vi ser är att vi driver varumärkesefterfrågan. Annars jobbar vi mycket med sök och alla andra online-kanaler. Det som är speciellt är att hela vår tillväxt bygger på vår förmåga att få kunderna att komma tillbaka. 36 procent av kundbasen har vi tillbaka inom 90 dagar. Det gör att vi omsätter 500 miljoner kronor på rullande tolvmånadersperioder.
Hur ser er redaktion ut, hur många jobbar med sajten?
– Beatrice Pamp från Frida förlag är chefredaktör och har anställt två reportrar som utgör kärngruppen i Sverige. Vi har hållit det under ytan ganska länge. Vi vill att det ska uppfattas som ett omfattande material på sajten. Redan vid lansering har vi 100-tals artiklar och vi fyller på med 50 i veckan.
Med ert omfattande redaktionella arbete, ser du en risk att ni tappar fokus från kärnverksamheten?
– Nej, jag tror inte det. Vi lägger till en servicefaktor som vi erbjuder kunderna.
Vilken position ska Sportamore ha/ta?
– Vi är den ledande sportbutiken på nätet, detta tror vi kommer befästa vår position ytterligare.
Vilka konkurrerar ni med i dag?
– Alla butiker som säljer sport och fritidsprodukter, säger Joakim Friedman.
Sportamore har runt 3 miljoner besök per månad. Sajten är utvecklad Python i ramverket Django. Sportamore gör det mesta av teknikutvecklingen själva. Sportamore använder sig av Bizkit för medieköp, Whalder för sökannonsering, Five Monkeys, som teknikbyrå samt Causality för utveckling av magasinet.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...