Readly rullar ut sin lästjänst globalt. Vd Per Hellberberg berättar om strategin.

Svenska Spotify håller på att bli tjänsten som hela globen använder sig av till att streama musik. Nu står Readly på tur att göra samma sak men för läsande av böcker, tidningar och magasin via internet.

Readly marknadsförs i Sverige, USA, Tyskland och Storbritannien.

– De här marknaderna representerar lite mer än en tredjedel av den globala omsättningen på magasin, säger Per Hellberg.

Readly har drygt 200 titlar klara i USA och har avtal med 55 förlag i Storbritannien och Tyskland. Dessa ska läsare i många andra av världens länder kunna läsa och därmed är stora delar av världsbefolkningen en potentiell målgrupp.

– Vi har en global produkt så förlagen kan välja i vilka 50 länder deras tidningar ska finnas tillgängliga.

Efter år av förberedelser, 170 miljoner inplockade kronor i riskkapital och tusentals timmars systemutvecklande och övertalande av förlagen att släppa till sina titlar är det dags att få konsumenterna att börja köpa tjänsten.

– Vår affärsmodell är accepterad och vi har en god tillströmning av förlag.

Spotify marknadsförde sig till stor del genom att dela ut gratisprenumerationer till trendsättare, en metod som Per Hellberg inte riktigt tror ska fungera för Readly.

– Det är lätt att dra paralleller till film och musikbranschen. Men i det fallet fanns en digital konsumtion (olaglig nedladdning). Det var bara det att folk inte var villig att betala för den. Sedan ändrade film- och musikbranscherna pris och distribution till att locka över konsumenterna dem till betaltjänster.

Per Hellberg utvecklar:

– För oss är det annorlunda. Vi har samma pris och distributionsmodell, men det finns inte en stor grupp digitala konsumenter som vi kan vända oss till. Det handlar om att lära konsumenterna att få dem att komma bort från digital information på internet som inte håller samma kvalitet som tidningsförlagens kvalitetssäkrade och kreativa innehåll.

Så hur ska världens konsumenter förmås att börja betala för Readly?
– Vi gör det på många olika sätt. Det generella budskapet är att vi har många titlar som nu går att läsa digital. Men vi måste söka upp konsumenterna och berätta hur det går till. Först ska du få någon att ladda ner en applikation. Sedan måste någon logga. När vi väl är där ser vi en hög konverteringsgrad. När kunderna väl är inne ser vi att de läser flera titlar, 6-8 istället för 1,5 per hushåll och de läser längre än pappersprenumeranterna. Kunderna ska vi nå med våra generella budskap, men också via deras specifika intressen, som för dig som älskar flugfiske.

Hur ökar ni affären globalt? Viral spridning?
– Vi riktar in oss på vissa personer från vissa grupper.

Förlagen får statistik över hur deras titlar blir lästa på sista dagen varje månad och får betalt efter volymen på läsandet, men även efter hur aktuellt materialet är.

– Det innebär att förlag, som investerar i många varumärken och som ger läsarna bra produkter som läses av flera och längre, får mer pengar.

Men för förlagens del är det inte prenumerationsaffären som ska säkra intäkterna, utan annonsaffären. När papperstitlarna tappar räckvidd är det tänkt att Readly ska hålla den upp via digitalt läsande. Annonsörer och förlag kommer också att kunna få nya typer av information om hur deras titlar blir lästa.

– Vi kan visa hur många i Göteborg som läser annonser från BMW på fredag kväll klockan 17-22. Vi kan se i realtid hur läsandet utvecklas och hur olika skribenter bidrar till läsandet. Ett exempel är att vi för en veckotidning såg hur 90 procent av läsandet försvann efter huvudnyheten på sidan 67.

Det är möjligheten till nya läsardata och ökat läsande som får förlagen att lägga upp sina titlar hos Readly.

– Vi är som en upptrimmad Pressbyrån för förlagen, säger Per Hellberg, och fortsätter:

– Vi får fler än en i hushållet att engagera sig i titlarna. Det innebär att förlagen via oss kan få flera att läsa deras titlar och att det går att nå fler med reklambudskapen. Förlag investerar hundratals miljoner i sina varumärken för att kunna rekrytera kunder till andra produkter som Wired gör med sina seminarier eller Runners World med sina resor till maratontävlingar. Då måste förlagen nå ut till en publik skicka trafik till sina varumärken.

Per Hellberg anser inte att Readly förstör förlagens prenumerationsaffärer.

– Vi har tittat på det och sett att vi bara har fått 2,5 procents överlapp.

Konkurrenter?
– Det är blandat. Självklart såg vi förlagen själva som konkurrenter. De säljer ju digitala utgåvor. I Sverige är Ztory en konkurrent, de började med att hjälpa förlagen sälja lösnummer. I USA är Next Issue  en stor konkurrent. Den startade ett år innan oss och är ett gemensamt bolag för de största förlagen i USA. Men de har mest marknadsfört sig i de egna tidningarna. I Indien finns Magzter, som mest håller på med lösnummerförsäljning men har börjar gruppera sina tidningar. Det som är intressant är att det inte finns så mycket konkurrenter. Därför känner vi att ska bygga stort och att vi ska göra en drastisk utrullning.

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...