Drivmedelsbolaget Preem sponsrar Vasaloppet med ett engagemang som sträcker sig längre än till plånboken, det har visat sig ge klirr i kassan. Företaget bygger allt från content till kundrelationer och partnerskap under tävlingsveckan varje år.
För sjunde året i rad sponsrar Preem Vasaloppet. Målet med delaktigheten i tävlingen är att öka kännedom och tydlighet kring varumärket utifrån ett miljöperspektiv.
– Vasaloppet har ett väletablerat varumärke som ger mycket positiva associationer. Bortsett från att alliera sig med det och andra starka sponsorer får vi möjlighet att skapa innehåll och aktivitet i våra egna kanaler. Under eventet får vi också träffa kunderna, det mötet är väldigt viktigt, säger Marie Bark, marknadschef på Preem.
Tillsammans med contentbyrån Oh My produceras innehåll kring Vasaloppet. Ett 50-tal av Preems medarbetare deltar i tävlingen och tränar inför loppet tillsammans. Under två träningsläger och själva tävlingsveckan produceras rörligt material kring deras väg mot mål. Under rubriken Kom i mål med Preem görs även video-klipp med kvalificerade experter som ger råd om allt från kost till uppladdning och vallning. Materialet finns samlat på kampanjsidan. Innehållet anpassas också för att kunna spridas i Preems sociala kanaler, där samlat under hashtaggen #preemvasan.
Preem planerar att göra cirka 30 inlägg på Facebook under Vasaloppet, alla följer ett särskilt publiceringsschema. Än så länge är drygt hälften publicerade. Företaget har 19 761 följare på Facebook och är enligt Patrik Talamo, digitalt ansvarig, den starkaste av Preems egna kanaler. Detta ska det med tiden bli ändring på i takt med etableringen av den nya sajten.
Företagets Youtube-kanal går varm med det rörliga material som produceras kring Vasaloppet.
– Vi har fått väldigt bra respons. Flera av filmerna har mycket bra visningsfrekvenser på fullt uppspelad film. Upp mot 25 procent ser klart filmen om åkstilar 35 sek, 11-16 procent ser klart filmerna om vallningstips vilket är mycket bra för filmer som är ca 1,5 minut långa, säger Patrik Talamo.
På Instagram har Preem drygt 200 följare. Där publiceras bilder, sållade ur företagets inlägg på Facebook, som talar utan någon längre bildtext. I samband med Vasaloppet rör det sig oftast om tips för att lyckas i spåret.
Preem är inte särskilt aktiva på Twitter, kanalen används främst för att kunna göra inlägg i den aktuella samhällsdebatten då frågorna rör verksamheten.
De sociala medierna används även för att förlänga de breda reklamkampanjerna. Just nu kampanjas det för Preems kaffe i köpta medier, då paketeras också samma budskap i ett mer socialt manér för att få spridning på webben.
Det är marknadsavdelningen på Preem som sköter publiceringen av inlägg i sociala medier, kanalerna har varsin redaktör. Arbetet med att anpassa innehållet efter kanalernas olika karaktär ligger på contentbyråns bord.
Marie Bark berättar att intresset för längdskidåkning har förändrats de senaste tio åren. Idag finns det ett brett engagemang som skär igenom olika åldrar och grupper i samhället. Preems primära målgrupp under Vasan är de som deltar i loppet och de boende i regionen. Det är människor som sammanfaller med företagets generella målgrupp, medvetna och moderna människor.
– På Preem jobbar marknad nära försäljning, de aktiviteter vi gör har kvantitativa mål intäkter och nya kunder. En stor del av vårt engagemang i Vasaloppet går ut på att vi är där och träffar människor. Vi gör vad som går för att synas och skapa trevliga möten, det ger resultat. Vi brukar få cirka 300 nya medlemskunder under tävlingsveckan. Effekterna av vårt engagemang ökar kumulativt för varje år, säger hon.
Företaget mäter effekterna av kommunikationen med hjälp av undersökningsbolagen Rubin Research och Blue Carrot. Rubin gör större allomfattande undersökningar medan Blue Carrot sköter löpande varumärkes-tracking. En undersökning av Rubin från förra året visade att Preem var topp of mind hos allmänheten bland tävlingens huvudsponsorer. Preem har även utsätts till att ha den bästa montern på tävlingsområdet fem av de sex år den varit på plats.
– Konkurrensen hårdnar i vår bransch och gemensamt för alla företag är att kundernas lojalitet till varumärken blir allt svagare. Detta i kombination med dagens fragmenterade mediebild gör att marknadsföringen måste ske på kundernas villkor. Vi försöker att göra aktiviteter som intresserar och engagerar, det krävs intressant innehåll för att förtjäna att bli en del av människors vardag., avslutar Marie Bark.
Byråer
Reklam: Forsman & Bodenfors
Digitalt medieköp: Scream
Content: Oh My Content
Event: Minnesota Communication

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...