Företaget Mediaspike är specialiserat på att ta fram annonser som tycks vara en del av ett dataspel. Nu lanserar företaget samma sak, men för virtual reality i 3D.

Mediaspike har tagit fram en egen plattform för native-annonser som inte ska störa i den virtuella miljön. Annonser kan exempelvis visas på en skärmen till en drive in biograf.

Systemet går att visa i utrustningen från Oculus Rift, som nyligen köptes av Facebook.

– Vi vill försöka eliminera skadeverkningarna från bannerannons-branschen. När virtual reality upptäcks av konsumenterna, vill varumärkena ha en närvaro där. Men om inget görs, blir det risiga banners i denna spektakulära 3D-upplevelse, säger Blake Commagere, vd på Mediaspike till GamesBeat.

Mediaspike i USA har tio anställda och har dragit in runt 40 miljoner kronor hittills.

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...