I förra veckans utgåva lovade jag ett fett reportage om afrikanska startups. För att det ska bli just så fett som jag förespeglade behöver reportaget stå till sig. Beklagar. Det hade prytt sin plats i denna tunga men västerländska utgåva av Beaconomist, nr 20, 2018.

Jag tycker Emma Storbacka på Avaus är ganska cool när hon rättframt berättar i denna utgåva att företaget hon jobbar på, som alltså är rådgivare inom digital transformation av marknadsavdelningar, själva har har sett över sin transformering. Det kanske är denna på-tå-ödmjukhet som minskar risken att köra snett i transformationsarbetet och och att bli förbisprungen av konkurrenter som man inte visste fanns.

På det temat kan jag berätta att även Dagens Opinion, som ligger bakom veckomagasinen Beaconomist och Veckans Brief, har inlett en omvandling. Designen har inte ändrats på snart tio år. Systemet har knappt uppdaterats en gång. Dagens Opinion är inte ens responsivt än mindre sök-anpassad. Vi kör en så gammal version av Drupal så att ett kodmuseum snart lär höra av sig. Not by the book.

Vi har knappast stått ödmjukt på tå, och nu blir det till att riva hela rasket och bygga nytt. All input och alla tips tar vi tacksamt emot.

Svårast tycker jag nästan är att hitta sajter man vill sno..inspireras av. Ska det vara ett överdesignat vitt och luftigt helvete eller någon amerikansk shabby chic-sajt. Som ni märker behöver vi hjälp. Någon som vill bjuda på en konsulttimme?

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare