I början på december 2014 lade tidningen Metro heminredning i tidningen. Metro Mode Home har fått en helsida varje fredag sedan dess. Efter påsk får Metro Mode Home en egen plattform på metromode.se.

– Inredning i dag är vad mode var för några år sedan. De flesta med ett modeintresse är också intresserade av inredning, så det föll sig naturligt att satsa på sådant material. Det är ingen som letar efter it-väskan eller drömmer om att visa upp den perfekta garderoben längre. Numera vill folk visa upp drömhemmet och den där it-vasen eller soffan, säger Hannah Sjöström, publisher Metro Mode.

Metro Mode har under den senaste tiden startat flera nya avdelningar: Metro Mode Man, Metro Mode Skönhet och om ett par veckor lanseras Metro Mode Home. Visionen för Metro Mode Home är att samla några av landets bästa inredningsbloggare tillsammans med inspirerande reportage och rörligt material. Förra veckan gick bloggaren Julia Khouri upp på sajten. Hon drev tidigare bloggen Julias vita drömmar. Ida Carrol, grundare av bloggen My ginger bread house hos inredningsmagasinet Sköna hem och Sanna Fischer, Aftonbladets inredningsprofil har också anslutit sig till Metro Mode Home. Utöver bloggarna kommer redaktionen vara den samma som på Metro Mode och inte kräva några nya rekryteringar. Petra Tungården, chefredaktör och bloggare på Metro Mode, har fått en redaktörsroll på Metro Mode Home och Sanna Fischer är skribent. 

Hur ser affärsmodellen ut?
– Sajten är redan i dag annonsburen med främst modeföretag som annonserar och redan nu får vi in jättemycket förfrågningar av inredningsföretag som vill annonsera. När Home går live kommer vi att kunna erbjuda allt från online-annonsering till webbTV-samarbeten.

Hannah Sjöström berättar att inredningstrenden är tydlig även inom retail. De stora klädkedjorna Zara, H&M och Ellos har nyligen utökat sortimentet med inredning.

– Allt fler modeskapare har valt att börja producera möbler. Förr var inredning för de som är 30+ men nu ser vi hur intresset har ökat och krupit ner i åldrarna. Numera går 19-årningar också på Svenskt Tenn och köper mässingsljusstakar. Målgruppen för Metro Mode Home är urbana kvinnor mellan 18-39 år. Tjejer med en moderiktig livsstil.

Vilka är era främsta konkurrenter?
– Vårt mål är att ge inspiration och skapa en dreamy känsla med hjälp av bra inredningsjournalistik.   Magasin som Elle Decoration och Sköna hem hör till samma segment men de ligger inte riktigt i samma linje som oss. Vår layout har en yngre och mindre rörig framtoning.

Metro Mode Home kommer att marknadsföras med hjälp av Metros papperstidning som har 1,2 miljoner läsare varje dag. Dessutom kommer Petra Tungården puffa för lanseringen på sin blogg. Hon har 50 000 unika besökare i veckan. Utvecklingen av sajten sker inhouse hos Metro, inga byråer är inblandade. Hannah Sjöström berättar att det finns konkreta mål i form av besökssiffror men att det är nummer företaget håller för sig självt.

När det gäller produktionen av rörligt material på sajten så ligger ansvaret på Frida Fahrman, webbansvarig på Metro Mode. Hon anlitar produktionsbolag beroende på projektets utformning. Metro har hittills jobbat med Soda Lime och Anagram. 

– Jag kan inte avslöja vad de rörliga inslagen kommer bestå av riktigt ännu. Jag kan tänka mig att det kommer bli mycket do it yourself-material. Det har visat sig vara väldigt populärt hos våra inredningsbloggare. 
 
 

 

 

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Projektledande kommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Till Sveriges Ingenjörer,  landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...

Social Media Manager med kommunikationsansvar till Futurion

Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...