DEN DIGITALA VALRÖRELSEN. Vänsterpartiets kommunikationschef Marie Antman ser egna kanaler som en stor möjlighet för ett parti som inte alltid de traditionella medierna prioriterar.
I januari valåret 2014 tillträdde Marie Antman som Vänsterpartiets kommunikationschef med huvudansvaret även för den digitala kommunikationen. Mycket har hänt fyra år sedan dess.
– Det är ju enorm utveckling, får man lov att säga, både vad gäller användandet av sociala medier som är en huvudkanal för oss. Ett halvår före valet 2014 hade vi 15 000 – 20 000 följare. I dag har vi 100 000. Det är klart att vi har en helt annan räckvidd och vi växer mest av de politiska partierna.
Men även nya möjligheter har vuxit fram.
– Den stora skillnaden ligger i möjligheterna att annonsera. Där finns en helt annan möjlighet att rikta annonserna (till olika målgrupper).
Hur utvecklas era olika kanaler?
– Vi var tidigare jättesmå på Instagram, men nu är vi partiet som växer snabbast där. Vi jobbar ännu mer med rörlig bild, tidigare producerade vi en film. Nu gör vi film var och varannan dag.
Vänsterpartiets digitala avdelning består av fyra medarbetare, som kan jobba med en mängd olika kanaler.
– Vi jobbar väldigt integrerat med webb, sociala medier och annonsering.
Hur tar ni ut era politiska företrädare?
– Våra främsta företrädare är väldigt aktiva själva, som Jonas (Sjöstedt) som är en aktiv twittrare och har en stor kanal på Facebook.
Använder ni särskilda verktyg?
– Vi har uppföljningsverktyg som Notified, men det är inget särskilt verktyg jag vill lyfta fram.
Vad innebär då Vänsterpartiets växande följarskara?
– Det märker vi vi engagemang. Vi har i dag helt andra möjligheter att nå väljarna.
Även om ni har vuxit mycket har ju inte konkurrententerna stått still utan har också vuxit. Bruset ökar. Kanske blir det ett nollsummespel?
– Jag tror att att det (bruset) blir större och större. Men för oss har det också erbjudits nya möjligheter till direktkontakter.
Hur ska ni utveckla era digitala kanaler under valet?
– Vi går till val på ett jämlikare Sverige. Där ser vi möjligheter att prata om Sverige som ett ojämlikt land och hur vi (som politiker) kan välja den utveckling vi vill. Vi driver en annan valrörelse än de andra partierna. Vi har inte samma dystra syn på Sverige (som de andra partierna), säger Marie Antman.
I april sjösatte Vänsterpartiet en ny huvudsajt, men även lokala sajter.
Tidigare jobbade Vänsterpartiet md byrån ETC som nu har bytts ut mot Whitespace.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...