Den fackliga centralorganisationen TCO har två gånger i rad ordnat globalt genomslag för sin kampanj Like a Swede. Det är inte slumpen som ligger bakom utan en smart strategi och köp av bloggare.

Briefen till reklambyrån ANR BBDO, var tämligen glasklar: Unga människor, 18-35 år, har dåliga kunskaper om hur kollektivavtal och arbetsmarknaden fungerar. Ta fram något som gör att målgruppen enklare kan ta till sig informationen.

Svaret blev kampanjen Like a Swede, med reklamfilmer inspelade i USA med amerikanska skådespelare som förklarar fördelarna med den svenska modellen. Den första filmen kom för ett år sedan. Under förra veckan, 10 februari, kom film nummer två, som visar fördelarna med partsmodellen ut arbetsgivarnas synpunkt med en musikvideo där budskapet rappas fram.

– Tanken är att svenska ungdomar ska lyssna på information om partsmodellen genom att berätta om den med en utländsk röst och vi följer därmed upp konceptet från förra årets succé Like a Swede, säger Petra Jankov Picha, ansvarig för digitala kanaler på TCO.

Filmerna visas på Youtube.

– Förra gången tog det halvår att nå 500 000 visningar. Den här gången tog det inte en vecka ens. Uppenbarligen har filmen gått hem. Den har också en bra låt som folk vill lyssna på Spotify.

Men filmen sprider sig inte av sig själv. Med hjälp av byrån BeOn har TCO fått fart på trafiken

– Vi har köpt en del trafik genom att köpa sponsrade inlägg i bloggnätverk som Newsner, Uppskattat och skoj. se. BeOn har skött en del, men vi har också skickat ut traditionella pressmeddelanden inom och utanför Sverige och flera medier har plockat upp det.

TCO har även bearbetat utrikes kanaler som Huffington Post och Upworthy.   

Den här gången har TCO också uppvaktat klicksajter som Omtalat och Lajkat. Hur går det till?
– Man tipsar dem. Och om en film får snabb spridning på kort tid dyker den upp i Youtubes listor och upptäcks där av sajterna.

Däremot köper TCO inte sökord.

– Vi har smala målgrupper och det är inte ett sätt att nå dem.

Hur når ni smala målgrupper via nätet?
– Genom att ha dialog med dem. Vi har regelbundna möten med dem. Det personliga mötet fortfarande viktigaste, men den digitala kanalen kan vara ett stöd i det.

Kampanjen har levt något av sitt eget liv utanför Sverige och används bland annat på de svenska ambassaderna som reklamfilm om Sverige.

Hur har TCO koll på att kampanjen var värd pengar?
– Vi har inte hunnit mäta den nya filmen, men förra gav effekt på målgruppen som hade fått en större kunskap och visste mer om partsmodellen efter att ha sett filmen.

TCOs kansli är uppdelat efter olika team, Europa och juridik, Trygghetssystem, utbildning och arbetsmarknad och Ekonomi, jämställdhet och mångfald och i varje team finns en kommunikatör. Staben har centralt stöd för press och kommunikation.

Just nu arbetar TCO med att växa på Facebook, och har precis startat ett Instagramkonto. Twitter är fortfarande TCOs största sociala medier-kanal.

– Vi håller på att dra igång på Instagram och LinkedIn. Vi är ju ett fackförbund för tjänstemän och för dem är Linkedin en karriärportal.

TCO utvärderar insatserna i de sociala medierna med hjälp av Lissly och Googe Analytics.

Sedan tidigare driver TCO bloggen Utredarna som driver trafik till sajten. Hur stor trafiken är vet inte Petra Jankov Picha på rak arm.

– Vi tittar inte så mycket på antal besökare, utan var besöken kommer från utifrån våra målgrupper som är politiker nationellt och inom EU och journalister.

Hur gör ni för att dra publik till sajten?
– Genom att lägger upp relevant material som går lätt att hitta. TCO.se ska vara ett naturligt ställe att leta efter underlag och research i form av rapporter, material, fakta och argument och ge nya kunskaper.

 Omvänt vill TCO göra sina event digitala.

– Vi försöker livesända allt vi gör och skapa en plats på TCO.se där man hittar alla filmer.

MER OM TCOs DIGITALA KANALER

PROGRAM
Publiceringssystem: Episerver
Rörligt: Bambuser och Youtube
Mätning av genomslag: Google Analytics, Retriever och Lissly
Pressutskick: Cision
 

BYRÅER
Webbyrå:  Avantime
Reklambyrå: ANR BBDO
Mediebyrå: BeOn

 

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...