Interflora har en av Sveriges äldsta e-butiker, i år fyller den 20 år. Anna Ceder pr-ansvarig och contentchef på Interflora, avslöjar hur man med små medel får digitala kanaler att växa stort.

Interfloras hemsida, som också finns som mobilversion, fungerar primärt som en e-handelsbutik. Det finns även en contentdel för inspiration i anslutning till affären. Contentdelen på Interflora.se uppdateras och putsas löpande under året eftersom produkterna är hårt knutna till olika högtider.

– Hela blomsterbranschen är väldigt säsongsbetonad och högtidsorienterad, mycket beroende på att olika blommor finns tillgängliga under olika delar av året, det genomsyrar all kommunikation, säger Anna Ceder.

Interflora är aktiva flera sociala medier: Facebook, Instagram, Google Plus och Pinterest. De sociala medierna används främst till att sprida inspiration och blomsterglädje för att stärka Interfloras varumärke. På Facebook och Instagram uppdaterar företaget sina flöden flera gånger i veckan.

– Facebook har länge varit hjärtat i våra sociala kanaler, där är vi stora med högt engagemang bland följarna. Vi har också nyhetsbrev som går ut till flera olika målgrupper.

 

Nyhetsbreven skickas ut ungefär en gång i månaden, ibland oftare om det är någon särskild högtid med syfte att påminna om anledningar att glädja nära och kära med blommor. Interflora sköter produktionen av all content till webben och sociala medier inhouse. Interfloras digitala redaktionsteam består av tre personer. En e-handelsansvarig som har koll på försäljningsflöden samt köpt kommunikation, en crm-specialist som hela tiden har kundens bästa och besökarupplevelsen för ögonen samt en kommunikatör som knyter samman de olika kanalerna, ansvarar för sociala medier och producerar content. Anna Ceder säger att företaget kommer att påbörja ett tätare samarbete med deras reklambyrå Volt framöver.

– Jag arbetar noga med att knyta alla kanaler samman genom att låta budskapen gå hand i hand. Vi satsar just nu mycket på en digitalisering även ute i butik. Det är viktigt att tänka omni-kanal för att skapa en enhetlig köpupplevelse för våra kunder. I pipeline ligger till exempel att introducera läsplattor som säljstöd för våra handlare, samt lokala butikswebbar.

Interfloras övergripande kommunikationsmål går ut på att inspirera med fler anledningar än de vanligaste – bemärkelsedagar och liknande – att uppvakta nära och kära med blommor.

– Hur härligt är det inte med en tack-för-senast-blomma, en välkommen-på-kalas-blomma eller helt enkelt en ha-en-fin-vecka-blomma?

 Vad är svårast i er kommunikation?
– Det är att nå ut till en yngre målgrupp. Vår kärntrupp, de trogna kunder som älskar blommor och dessutom kan mycket om dem, är i åldersspannet 45-60 år och blir i runda slängar ett år äldre för varje år som går. Därför måste vi satsa på att etablera blomsterintresset hos ungdomar.

Anna Ceder förklarar att det även växt fram en ny målgrupp under de sista åren, de som intresserar sig för blommor som inredningsdetalj. En köpkraftig grupp utan några gröna fingrar. I arbetet att nå
– Vi har därför fått ta på oss en ny roll, inte bara som inspiratör, utan även som utbildare.

Interflora håller dessutom på att digitalisera internkommunikationen. Företaget är mitt uppe i ett arbete av att byta ut hela it-plattformen för internkommunikation, ett arbete som involverar mer eller mindre alla medarbetare och anslutna butiker. Målet med detta är att få ett vässat system för att möta framtidens kunder på mer effektivt.

 

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...