Ikeas marknadschef Patrik Nygren-Bonnier avslöjar företagets nya målsättningssystem för digitala kanaler och kommenterar sociala medier-bluffen Putinkudden.
Inom Ikeas koncernorganisation finns tydliga ramar för mål och värdegrunder för kommunikationen. Dock finns ett stort självbestämmande i respektive land. Så driver Ikea Sverige sina egna digitala kanaler.
– Vi driver våra egna kanaler mot olika mål. Vissa medier är viktigare för att etablera relationer och andra jobbar vi med för att driva trafik till hemsidan och varuhusen bland annat, säger Patrik Nygren-Bonnier, marknadschef för Ikea.
I Sverige har Ikea flera starka egna digitala kanaler. Patrik Nygren-Bonnier, marknadschef för Ikea, anser att hemsidan är den absolut främsta. Den besöks 70 miljoner gånger per år, oftast från mobila enheter. På sajten finns den flitigt besökta bloggen Livet hemma. I sociala medier är Facebook företagets ledande kanal med sina närmare 400 500 följare. Ikea är förhållandevis grönt på Instagram, drygt 28 000 följare. Ikea samlar sitt rörliga material på en Youtube-kanal och har även ett Pinterestkonto. Katalogen är en av Ikeas främsta kommunikationskanaler. Den finns numera även digitalt i form av en app.
Kundklubben Ikea Family har 2,5 miljoner medlemmar i Sverige, därmed är också den en viktig del i företagets konsumentkommunikation. Det görs utskick på mail till klubbmedlemmarna varje vecka. De får även kundtidningen Live Magazinefyra gånger om året.
Ikea har nyligen gjort en analys av sina kommunikationskanaler för att tydligare kunna skapa och nå målsättningar för de olika kanalerna. Företaget delar kanalerna efter fyra olika målsättningskategorier: Reason to like, reason to visit, reason to convert och reason to relate.
Reklambyrån Åkestam Holst är Ikeas huvudbyrå. Byrån skapar de flesta kommunikationsidéerna och samarbetar med flera underbyråer beroende av projektets form och behov. Bloggen och Ikeas Instagram sköts av kommunikationsbyrån Futurniture. Företaget jobbar även med mediebyrån MEC.
MEC har tillsammans med Nyhetsgruppen 24 tagit fram Ikeas senaste marknadsaktivitet Under täcket. En webbtv-serie där komikern Christoffer Appelqvist tillbringar ett dygn i ett Ikeasovrum tillsammans med en gäst. Premiäravsnittet gick förra veckan, då deltog Rättviseförmedlingens grundare Lina Thomsgård. Programformatet ska locka en ung målgrupp.
Ikea lägger inte ut all kommunikation utan har en marknadsavdelning som utgörs av totalt 20 personer. Dessa medarbetare sköter bland annat sociala medier och pr. Den kommersiella pr-avdelningen sitter i Stockholm men det finns en arbetsgrupp för Facebook på 5-6 personer i Älmhult. Den jobbar enkom med att svara på kundernas frågor.
Vad har Ikea för något övergripande kommunikationsmål?
– Att vara det ledande heminredningsföretaget i Sverige. Det innebär bland annat att vi aktivt arbetar med att nå ut till kunderna med våra nya, spännande designkollektioner. Vi gör ungefär 20 nya kollektioner varje år, i samarbete med exempelvis Acne och Ilse Crafoord. Vi vill också visa att Ikea är ett företag som engagerar sig i hållbarhets- och miljöfrågor. Ledorden är design, kvalité prisvärdhet, funktion och hållbarhet och sammanfattas i begreppet demokratisk design.
För någon vecka sedan fick Putin-kudden spinn i sociala medier, var det en del av er digitala strategi?
– Nej, det var inte vi som låg bakom det. Vi står självklart för mångfald och allas lika värde men vi driver inte några politiska frågor.
Vad är nästa steg för Ikea?
– Framtiden handlar om att bli ännu starkare digitalt, avslutar Patrik Nygren-Bonnier.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...