Jessica Westin är kommunikationschef på Youtube-nätverket United Screens. Företaget samarbetar med några av Sverige och Nordens största Youtubekreatörer och annonsörer, hon vet vad som krävs för att videomaterialet ska röra på sig.
Jessica Westin säger att det är intressant för nästan alla företag att driva en Youtube-kanal, precis som det är aktuellt att närvara i andra sociala medier. Facebook, Twitter och Instagram, alla kanaler går mot fler rörliga flöden. Detta gör rec-knappen oundviklig, med eller utan Youtube-kanal.
Om allt ändå blir rörligt, varför ska man ha en Youtube-kanal?
– Det finns flera olika anledningar för det. Många företag producerar redan rörligt material som går att ta del av på deras sajter. För att det ska bli mer sökbart och tillgängligt är det smart att låta klippen samlas på Youtube. Genom att hantera sina videos rätt genom bland annat använda sig av sökordsoptimering och tagga sina videos med rätt keywords ökar chanserna att lyckas. Ur ett mediehus perspektiv så känns det ganska självklart att producera rörligt, live-rapportering gör sig ofta bäst så.
Jessica Westin anser att något av det viktigaste är att leverera i linje med det innehållslöfte man gett, det gäller alla contentskapare. Säger man tre gånger i veckan så är det vad som gäller, annars tappar man publik. Hon råder även företag till att våga nörda ner sig istället för att tänka att materialet ska vara relevant för alla.
Några av Youtubes starkast lysande stjärnor har blivit höjdare av just den anledningen. Jonas Ring, också känd som Sp4zie, driver en kanal med över 750 000 prenumeranter på att göra rörliga montage av spelet League of Legends.
Therese Lindgren är också ett bra exempel, hon har precis passerat 100 000 prenumeranter och driver en av de allra största svenskspråkiga kanalerna. Vad handlar hennes kanal om? Hennes kanal handlar om lifestyle, där hon gör vloggar, YouTube-tags och testar skönhetsprodukter.
– Helsingborgs Dagblad satte upp en videokamera på taket när världens största fartyg passerade. Det intresserade kanske inte alla, men några väldigt mycket. Idén att filma något oväntat kan i sig skapa intresse för materialet.
Hon berättar att den gemensamma nämnaren för de som blir riktigt stora på Youtube är dedikation, ingen av dem har startat en kanal i syfte att tjäna mycket pengar.
Vad krävs det för utrustning, kan du tipsa om något startpaket?
– Många börjar med en vanlig smartphone eller en webcam. Men jag vet en sak säkert, det finns ingen garanti för att superproducerat material flyger.
Jessica Westin säger att man ska strunta i att försöka anpassa det rörliga materialet efter vilken storlek på skärmen som mottagaren har. Det väsentliga är att klippen är rätt storlek och längd för den kanal som man sprider dem i. Instagram kräver en estetiskt snygg film, på Twitter måste klippen hållas korta medan hanterar längre inlägg Facebook.
Vilka är de vanligaste misstagen?
– Att tro att man ska bli stor direkt. Ett annat vanligt misstag är att tro att folk går och väntar på att man ska ladda upp något. Det låter hårt men det är ingen som sitter på nålar inför nästa film, man måste sprida materialet i fler kanaler så att folk vet att det finns. För det finns det lika många strategier som Youtube-kanaler.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...