Contentbyrån Perfect Day Media hjälper Hemfrid, leverantör av hushållsnära tjänster, med innehållet i digitala kanaler. Först ut är en Youtubekampanjen som lanseras i dagarna.

Kampanjen utgörs av tre filmer där medieprofilerna Ann Söderlund, Amelia Adamo och David Sundin berättar vad de skulle göra med sin tid om Hemfrid tog hand om städningen. 

– Målet är att fler ska vilja ta hjälp av oss. Vi har inte satt upp några exakta mål för hur många nya kunder kampanjen ska generera eller räckvidden på filmerna. Den här typen av marknadsföring är ny för oss, säger Frida Koff, varumärkes- och kommunikationsansvarig för Hemfrid.

Hur kommer det sig att ni använder er av content marketing, alltså innehåll i egna kanaler?
– Vi vill skapa innehåll som mottagaren vill ta del av och tycker är kul. Vi står inför faktumet att fler och fler använder ad-blocks och liknande tjänster och det ställer högre krav på att ha relevanta kampanjer som kunderna faktiskt vill se.

Under hösten kommer ytterligare filmer att visas, bland annat kommer tre filmer där bloggaren och inredningsspecialisten Amelia Widell stylar om städskåpet hos några kända medieprofiler. Då i syfte att marknadsföra företagets nya miljömärkta städprodukter. Hemfrid släpper även 20 tipsfilmer á 30 sekunder som ger praktiska tips på hur användarna städar och organiserar sitt hem. Hela kampanjen har tagits fram i samarbete med Perfect Day Media, ett företag som drivs av Hannah Widell och Amanda Schulman, storasystrar till Amelia Widell.

Filmerna sprids i Hemfrids egna kanaler, via de medieprofiler som är med i produktionerna och på inredningsbloggen Loveley Life som Amelia Widell står bakom. Företagets egna kanaler består av Facebook (1 872 följare) Instagram (112 följare) och Twitter (69 följare) samt den nyss uppstartade Youtube-kanalen. Redaktionen som producerar innehållet består av en marknadsavdelning på tre personer.

– På Facebook postar vi innehåll som ska inspirera kunderna att anlita oss. Vi visar till exempel hur Hemfrid kan underlätta vardagen på olika vis. Samma sak gäller på Instagram.

Under 2015 har Hemfrid även bytt ut sin grafiska profil och gjort om sin sajt. Det har skett i samarbete med designbyrån Bas och den digitala byrån Söderhavet.
 

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...