Fitnesskollen.se är en oberoende jämförelsesajt av fitnessanläggningar. Genom att ange till exempel postnummer kan användarna jämföra träningsanläggningar i sitt eget bostadsområde eller jobbkvarter.
– Jag har en bakgrund som personlig tränare och har pluggat entreprenörskap och företagsekonomi. Det i kombination med att jag flyttade till Solna och inte visste var jag skulle börja träna la grunden till företagsidén. Det var svårt att jämföra gymmens utrustning och medlemserbjudande utan att besöka respektive hemsida, säger Hector Karlsson, grundare och vd för Fitnesskollen.
Hur ser affärsmodellen ut?
– Intäktsmässigt står vi på två ben. Det ena är baserat på samarbeten med olika fitnessanläggningar. Alltså träningsanläggningar som betalar någon typ av kick-back för att de exponeras på vår sajt. Under sommaren kommer vi att inleda dialoger med olika träningsanläggningar angående detta inför den officiella lanseringen som sker i höst, den första september.
Hector Karlsson fortsätter:
– Den andra intäktskällan kommer att utgöras av annonsering. Eftersom att sajten är oberoende kommer inga träningskedjor få annonsera men vi siktar på att samarbeta med underleverantörer som återförsäljare av proteinpulver, yogamattor eller liknande.
Fitnesskollen smyglanserade sajten i samband med sitt deltagande i tävlingen Superstartup 2015 som arrangeras av tidningen Veckans Affärer och investmentbolaget Almi Invest. Där tävlade totalt 71 nya bolag om en direktinvestering på 250 000 kronor. Fitnesskollen vann inte och är fortfarande på jakt efter investerare.
Varför lanserade ni inte skarpt på direkten?
– Tanken är att hinna bygga upp en användarbas inför den tunga lanseringen. På det viset kan vi få feedback och hinna finslipa sajten. Det blir också lättare att dra igång annonsförsäljning och gymsamarbeten om vi redan har en del besökare på sidan. Dessutom är den här branschen lite sval under sommaren. Gemene man drar sig för att gå inomhus för att träna. Därför tror vi på en höstlansering. Initialt väntar vi nog mest för att skapa buzz.
Fitnesskollen ett handelsbolag med tre stycken delägare, Christoffer Svensson och Robin Karlsson äger 15 respektive 20 procent och Hector Karlsson äger resterande 65 procent. Bolaget registrerades 2015 men det förberedande arbetet har pågått i ganska precis ett år. I slutet av april 2014 registrerades domännamnet fitnesskollen.se. Sajten har bolagets grundare byggt på egenhand.
– Det kommer att bli högst aktuellt att utveckla en app men vi kommer att fokusera på sajten ett tag till.
Vad har ni för mål 2015?
– Det är svårt att säga något om det närmsta året. Målet är att omsätta 30 miljoner kronor i Sverige och ha 200 000 – 300 000 besökare i veckan på fem års sikt. Vi vill även hinna expandera i Norden och inom tio år finnas i USA. I år siktar vi på att 50 procent av befolkningen i Sverige ska känna till Fitnesskollen. Vi vill vara den självklara digitala aktören att vända sig till för att ta reda på var man ska träna.
Hector Karlsson berättar att målgruppen består av två stycken olika demografiska grupper. Den ena utgörs av unga människor som precis blivit färdigutbildade och är på väg ut i arbetslivet. Den andra gruppen består av de personer som i dag köper mest medlemskap på träningsanläggningar, människor i åldrarna 30-60 år.
– Vi är slående överens om att marknadsföra Fitnesskollen med hjälp av sociala medier. Det är effektivt utan att för den delen kosta mycket pengar. Vi hoppas på att skapa samarbeten med tränings- och hälsoprofiler som har större konton än oss. Det går att betala en slant för att exponeras på sådana ställen men målet är att skapa en mer personlig relation till våra samarbetspartners. Fitnesskollen gör samhällsnytta.
Hector Karlsson berättar att visionen för företaget är att bredda tjänsten så att användarna kan söka efter allt som har med träning och hälsa att göra.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...