De fackliga organisationerna Unionen, Jusek, Ledarna och TCO berättar hur de jobbar med egna kanaler för att få maximalt genomslag. Och inte minst hur de jagar nya medlemmar i nya kanaler.

Fredrik%20Nilsson

Unionens egna digitala kanaler utgörs av sociala medier, hemsidor och en sajt kopplad till medlemstidningen Kollega. Huvudsajten Unionen.se riktar sig primärt till medlemmarna. Innehållet är informationstungt. Tanken är att kunna besvara de frågor som besökarna har. På sajten finns även material som pressmeddelanden och kontaktuppgifter. På Unionenopinion.se driver fackföreningen en blogg för att sprida sina åsikter och reflektioner om samhället i allmänhet och arbetslivet i synnerhet.
Sajten Kollega.se är en digital version av medlemstidningen Kollega. Där kan besökarna ta del av nyheter om arbetslivet samt tips och råd om hur de kan förbättra sina arbetsförhållanden.

– Innehållet i våra sociala kanaler produceras av en nätverksredaktion som består av sakkunniga på olika håll i organisationen, fackliga rådgivare, kommunikatörer och vår pr- och opinionsbildningsverksamhet. Totalt är det cirka 20 personer som på olika sätt arbetar med innehållet i våra digitala kanaler, säger Fredrik Nilsson, marknadschef för Unionen.

Unionen har 53 081 följare på Facebook. Där är innehållet en blandning av opinionsbildande och rådgivande material. Twitter (6 886 följare) är främst opinionsbildande och på Linkedin sprider Unionen tips om arbetslivet. På Youtube samlas reklamfilmer med annat rörligt material som till exempel förberedande klipp inför lönesamtal eller information om frågor som Unionen driver i avtalsrörelsen såsom flexpension.

Hur mäter ni effekterna av er digitala kommunikation?
– Det är helt beroende av syftet. Är målet att få fler medlemmar tittar vi på antalet konverteringar. Vill vi skapa opinion hos en begränsad målgrupp tittar vi på hur många vi nått ut till och i vilken utsträckning materialet blivit delat.

Unionens övergripande kommunikationsmål går ut att få fler medlemmar och nå ut med sin opinionsbildning. Uppföljningen av kommunikationen görs i en kombination av långsiktiga och kortsiktiga mätningar. Internt används Google Analytics, som kompletteras av mer djupgående analyser av undersökningsbolaget Ipsos.

Vilka tre organisationer tycker du är bra på att kommunicera på webben?
– Jag gillar hur Always har jobbat med kampanjen Like a girl. De har lyckats sprida ett viktigt budskap på ett effektivt sätt. Tittar jag på kommunikation ur ett service- och interaktionsperspektiv tycker jag att Skatteverket är duktiga. De har lyckats med sin digitala utveckling. En annan kampanj som jag tycker är bra är Like a Swede av TCO. De förpackar ett komplext ämne på ett smart sätt.

Vilken är er största kommunikationsutmaning?
– En av dem är att förmedla bredden i det fackliga medlemskapet på ett lättförståeligt sätt som passar både digitala kanaler och nya generationer utan mycket förförståelse om vad det innebär, säger Fredrik Nilsson.

Unionen samarbetar med reklambyrån ANR BBDO och mediebyrå Adon.
 

Harald

Även fackförbundet Jusek speglar sin medlemstidning, Karriär, på huvudsajten Jusek.se samt i sociala medier.  

– Vi har även appar, bland annat en för medlemsrekrytering och för unga yrkesverksamma i karriären. På sociala medier jobbar vi främst med Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram och Youtube. Vidare har vi en blogg på jusek.se, berättar Harald Lindkvist, kommunikationschef för Jusek.  

Organisationens mål på Facebook och Twitter är främst att skapa engagemang. Jusek publicerar dagligen egna inlägg och retweetar andras för att skapa spridning bland medlemmar, potentiella medlemmar, andra intresserade samt makthavare de avser att påverka.

– På Facebook siktar vi på en tillväxt av antal fans på 5-10 procent i månaden. Och att engagemangsgraden för inläggen ska ligga på 20 procent, för fans på cirka 35 procent.

På Linkedin publicerar Jusek material som karriärtips och jobbannonser. Instagram är främst en kanal för studentmedlemmarna. Där läggs det exempelvis upp bilder från olika event.

– Vår strategi är att publicera inlägg på Facebook som länkar till tips och guider på Jusek.se och Karriär. Till exempel lönestatistik, individuell karriärutveckling och råd om arbetsliv och arbetsmiljö.

Hur ser redaktionen ut för produktionen av innehållet?
– Huvudansvaret har kommunikationsavdelningen, som driver utvecklingen, följer upp mål och effekter. Vår samhällspolitiska avdelning är de som driver bloggen på Jusek.se. Sedan har Jusek många twittrare på olika håll i organisationen, även bland förtroendevalda, som bidrar och engagerar sig i diskussionerna.     
 

Hur mäter ni effekterna av kommunikationen i egna digitala kanaler?

– Vi följer upp effekterna på sociala medier varje månad. Samma sak för webben. Våra viktigaste mätetal är engagemang, räckvidd, antal följare och konverteringar. Resultaten sprider vi internt i hela organisationen. Vi för en ständig dialog med våra medlemmar och de som är nyfikna på oss. Då gäller det självklart att vara en öppen och tillgänglig organisation även i de digitala kanalerna.   

Vilka tre organisationer tycker du är bra på att kommunicera på webben?
– Barncancerfonden är en bra organisation i de digitala kanalerna, som gör medvetna kopplingar mellan webb och sociala medier. Amnesty är också skickliga på att jobba med engagemang och nå ut i större kretsar, trots begränsade resurser. SCB, Statistiska centralbyrån, är bra på Facebook, där de gör statistik lättillgängligt.
 

Vilken är er största kommunikationsutmaning?
– Att vara relevanta och intressanta, att få våra målgrupper att ta aktiv del av vad Jusek erbjuder och vilka frågor vi driver. Vi vet att vi har en uppskattad medlemservice och skapar mycket medlemsnytta. Det är naturligtvis viktigt att berätta om detta. Men vi har också en viktig opinionsbildning och bra medlemserbjudanden. De digitala kanalerna bidrar till att få fler att engagera sig.

Jusek samarbetar med sociala medier-byrån The Amazing Society och reklambyrån Le Bureau.

 

Monica

Monica Almgren är kommunikatör på Sveriges chefsorganisation Ledarna och ansvarar för deras digitala kanaler, som består av hemsidan och de sociala kanalerna Facebook (6 467 följare), Linkedin, Twitter (3 831 följare), och Instagram (225 följare).

Målgruppen för alla kanaler består av medlemmar, presumtiva medlemmar och den intresserade allmänheten.

– Det är delvis olika innehåll i respektive kanal. Vi väljer budskapet beroende på kanalens form. I snitt postar vi cirka 33 inlägg i månaden på Facebook, 18 inlägg i månaden på LinkedIn, berättar Monica Almgren.

Hur mäter ni effekterna av kommunikationen i egna digitala kanaler?
– Varje månad sammanställer vi statistik över följare och interaktioner i respektive kanal samt analyserar statistiken och tittar på trender.

Vilka tre organisationer tycker ni är bra på att kommunicera på webben?
– Resebolag som Ving och Fritidsresor är föredömliga i sin kommunikation med mycket bilder och intresseväckande innehåll. Ikea är duktiga på att utnyttja möjligheten att kommunicera inspirerande i bilder. SCB är tydliga med att förmedla sin statistik på ett innovativt sätt med infografer och användning av olika kanaler.

Vad är det knepigaste med kommunikationen i era egna kanaler?
– Vi ser hela tiden över mixen av intresseväckande mer lättsamma tips och artiklar med ämnen som kanske är mer seriösa och allvarliga. Som Sveriges chefsorganisation är det enkelt att rama in målgrupp och ämne, utmaningen är att fortsatt vara vassa så att följarna inte tröttnar.

Monica Almgren fortsätter:

– För att nå ut måste man vara tydlig i sin kommunikation. Vi jobbar för att bli ännu tydligare och nå fler och har därför tagit fram en kommunikationsplattform som ska vässa kommunikationen ytterligare.

Hur ser redaktionen ut?
– Vi har en kommunikationsenhet som består av en rad specialister inom pr, webb, digitalt och opinion. Vi producerar mycket innehåll själva.

Ledarna samarbetar med pr-byrån Paues Åberg och reklambyrån SWE.
 

Petra2

TCO, som är en facklig centralorganisation, arbetar framförallt med sin sajt, Twitter och Facebook när det kommer till egna digitala kanaler. TCO har även ett Instagram-konto och en LinkedIn-sida men där är aktiviteten lägre.

– Hemsidan är navet i vår kommunikation. Här hittar våra målgrupper allt vårt material som nyheter, pressmeddelanden, rapporter, fakta och underlag. I våra sociala medier kommunicerar vi sedan ut våra budskap med stöd från webben. På Twitter kommunicerar vi med politiker, journalister och opinionsbildare. Vår ordförande Eva Nordmark är själv mycket aktiv på Twitter liksom många av våra utredare, säger Petra Jankov Picha, ansvarig för sociala och digitala medier på TCO.

På Facebook har TCO många medlemmar från medlemsförbund som följer verksamheten (totalt 2 802 följare). Innehållet där utgörs av inlägg från medlemmarna och inlägg som ska lyfta Eva Nordmarks arbete.

På Instagram (195 följare) bjuds besökarna på en smygtitt bakom kulisserna på TCO. På Linkedin delar TCO karriär- och jobbrelaterade nyheter.

– Det handlar om frågor som vikten av kunna ställa om yrkesmässigt hela livet – det vi kallar jobbhopping. Jag tycker det är viktigt att paketera budskapen olika på olika plattformar och strävar efter att vara unik i varje kanal.

Hur ser redaktionen ut för produktionen av innehållet?
– TCO är indelat i tre olika team med utredare inom olika sakfrågor och med kommunikatörer i varje team. Tillsammans tar vi fram innehåll för de olika kanalerna. Teamen har stöd från vår stab där vi har kommunikationschef, presschef samt ansvariga för digitala medier och event.

Hur mäter ni effekterna?
– Vi tittar varje månad på besökssiffror och delningsstatistik. Till vår hjälp har vi Google Analytics, Facebook och Twitters egna analysverktyg och bevakningsverktyget Lissly. 

Vilken är er största utmaning på det här området?
– Det är alltid komplext att koka ner utredningar och rapporter på 140 tecken. Men också tiden är alltid en utmaning. Att hinna omforma innehållet till alla kanaler så att det blir intressant och tankeväckande.

Vilka tre organisationer tycker du är bäst på digital kommunikation?
– Min bild är att TCO-förbunden är starka digitalt. Det finns några som utmärker sig särskilt. Till exempel har Vision ett bra flöde med korta och kärnfulla budskap i form av filmer på deras ordförande Veronika Magnusson. Unionen har alltid spännande kampanjer på gång till exempel kring vabb och vobb. Om man tittar på organisationer utanför den fackliga världen, men som ändå har anknytning till arbetsmarknadsfrågor, tycker jag att Rättviseförmedlingen är intressanta digitalt.

TCO anlitar olika byråer beroende på projekt. Just nu driver TCO projekt med kommunikationsbyråerna Falkevik&Danehav, pr-byrån Reformklubben samt reklambyrån ANR BBDO.

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Projektledande kommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Till Sveriges Ingenjörer,  landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...

Social Media Manager med kommunikationsansvar till Futurion

Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...