Mediaplanet, började som leverantör av dagspressbilagor. Nu har det svenska företaget börjat investera tungt i byråer inom content marketing.

Sveriges största content-koncern, Mediaplanet, växer ytterligare. År 2014 förvärvade Mediaplanet content-byrån Appelberg från Stampen. Förra veckan köpte Mediaplanet i nästa stora affär N365 Group som jobbar som contentbyrå, men även driver viralsajten Newsner.

Mediaplanet köper samtliga aktier i N365, som ger ett tillskott på 100 miljoner kronor i omsättning.

Newsners huvudägare Johan Rikner, blir delägare i Mediaplanet.

Han torde ha gjort en god affär, kanske uppåt 100 miljoner kronor.

– Vi kommentera inga summor, säger han.

N365 har sett sig om efter köpare en tid, nu blev det till slut Mediaplanet, som tar hem affären.

– Det passade så himla bra. Vi träffade ganska många intressenter, men med de andra hade vi inte fått samma synergier och vi hade kunnat få en del problem. Mediaplanet tror på det vi gör och vill låta oss fortsätta som vi har gjort, säger Johan Rikner.

Han räknar med att hjulen kan komma att rulla ännu snabbare för de 60 medarbetarna, med den nya ägaren.

– Vi kommer att fortsätta vår resa internationellt. Vi vill växa snabbare, bli starkare och bli bäst, säger Johan Rikner.

Mediaplanet Group består efter förvärvet av 500 anställda i 16 länder och har en årlig omsättning på runt 700 miljoner kronor. Enligt egen utsago är Mediaplanet Group störst i Europa på.

– Vi håller på att bygga något fantastiskt. Jag är fullständigt övertygad att content marketing kommer allt bättre ut marknadsföringsmixen. Med N365 ser vi jättestora möjligheter att bygga ut vårt erbjudande ytterligare, säger Richard Julin, vd för Mediaplanet.

Efter affären kan Mediaplanet erbjuda tre saker: content-produktion, distribution, bygga varumärken som kan driva trafik.

– I framtiden kommer content marketing vara grunden för all marknadskommunikation. Nu bygger vi det moderna mediehuset där vi genom Mediaplanet, N365 Group och Appelberg kan erbjuda en totallösning, säger Richard Julin.

N365 Group jobbar på som vanligt men planen är att ”integrera bolagen mer över tid”, enligt Richard Julin.

N365 Group har också ett väl utbyggt erbjudande inom native-annonsering, som Mediaplanet kan behöva. Viralsajten Newsner kan stå som en modell för nya byggen.

Med N365 får Mediaplanet även möjligheter att expandera internationellt. Mediaplanet har sitt nav i London och har bitit sig fast i den nordamerikanska marknaden.

– N365 finns med Newsner i Storbritannien. Vi ska fortsätta ta den till Nordamerika.

Varför kommer affären med N365 just nu?
– Från vårt perspektiv har vi tittat på den länge. Vi hade en kontakt för 1,5 år sedan, men satte affären på hold, men nu blev det bra timing.

Vad är visionen?
– Utgångspunkten är Norden där content ligger i fokus. Visionen är att det ska bli mycket större, med Nordamerika som första steg och sedan Europa.

Kommer det mer affärer?
– Vi har pengar i kassan. Men nu gäller det först att få ihop de tre affärsområdena vi har. Vi har en tydlig plan som vi har satt.

Behöver ni ytterligare kompetenser och resurser?
– Vi har de kompetenser vi behöver i dag. Hittills har både Mediaplanet och N365 vuxit med egna medel.

Vilka bolag konkurrerar ni med?
– Det finns inte så många bolag som gör det vi gör som grupp. Det finns reklambyråer som gör eget content. Det finns mediebolag som jobbar med sina distributionskanaler. Utanför Sverige har vi sett den här typen av bolag.

Spoon?
– Jag vågar inte svara på det, jag vet inte vad deras huvudinriktning är. De är en spelare på Appelbergs planhalva.

NYA ÄGARE BAKOM MEDIAPLANETS OFFENSIV
Att Mediaplanet är ute på förvärvsstråt är ingen slump. I augusti 2016 gick riskkapitalbolaget Priveq in och investerade för att bli majoritetsägare i Mediaplanet. Då sålde delägarna Olof Stenhammar och Daniel Soussan sina andelar. Ägare i dag är majoritetsägaren Priveq, bolagets grundare Richard Båge och Rustan Panday, samt Mediaplanets ledning.

När Priveq gick i Mediaplanet, partnern Mats Hjerpe:

”Priveqs mål är att vara med och utveckla Mediaplanet på lång sikt. Vi tror att ompositioneringen där ett nytt kunderbjudande med digitalt fokus kommer vara väldigt attraktivt på de marknader Mediaplanet agerar idag och ser även möjligheter i nya marknader framöver”.

Mediaplanet grundades 2002.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...