VECKANS UX. Vilka användarupplevelser går en elvaåring i gång på? I helgen tog Beaconomists Alex Mören chansen att ta reda på det.
I helgen var jag barnvakt åt elvaåriga Alice. På kvällen satt vi och åt godis och hon berättade hemligheter för mig och min flickvän. Hon berättade om sin bästa vän som hon för stunden saknade väldigt mycket. Hon beskrev sin vän som väldigt olik henne och att de var perfekta som bästa vänner. ”Vi är liksom the embodiement of opposites attract”, sa Alice.
Jag frågade Alice vart hon hade lärt sig det uttrycket.
”Youtube”, svarade hon.
Det visade sig att hon lägger ned väldigt mycket tid på video-plattformen. ”Mer än normalt, skulle pappa säga, förklarar hon. ”Jag tror nog att jag tittar mer än vad youtubers gör själva”.
Jag blev nyfiken och valde att gräva lite.
Just nu är hennes favorit-youtubers brittiska Clare Siobhan som kör let’s play-videos (som Pewdiepie) för Sims 4 och Pokemon, amerikanska Vixella, Sims 4 och Minecraft, Laurenzside, spel-recensenten Killian Experience och vloggaren Helen Torsgården.
Alice gillar inte Pewdiepie. Han är lite för konstig och galen. Men hon är stolt över honom som kommer från ett så litet land som Sverige och ändå är världens största youtuber.
Alice spelar själv Sims 4 och har nu nischat sina kanalprenumerationer mot let’s plays om Sims 4. Hon har som hundratusentals andra hittat ett sätt att skapa mervärde av sitt Sims 4-spelande genom att följa dessa youtubers som mer eller mindre har en halv miljon prenumeranter allihop.
Den senaste mediestormen mot Pewdiepie är inget hon har märkt av. Hennes ogillande grundar sig i annat. Hon förklarar att han inte är dålig. Värre är 20-årige Jake Poll Från Los Angeles som publicerar humorvideos och har 10 miljoner prenumeranter. Alice förklarar att han varit otrogen mot sin flickvän och att hon inte gillar honom. Otrohetsnyheten tog hon del av på Keemstars youtubekanal Dramaalert (3 miljoner prenumeranter) som publicerar video-nyheter om youtubers. TMZ har 2,5 miljoner prenumeranter, Hänt har 813 stycken.
I Dramaalert har Alice alltså hittat en skvaller-kanal om de kändisar hon bryr sig mest om, på den plattform hon föredrar mest. Med skvallernyheter och vloggar är det inte svårt att se att reality-tv inom kort kommer att ha lika liten konsumtionsroll som tablålagda filmer har idag.
Jag slutade fråga ut Alice och föreslog att vi skulle se en film. Alice och min flickvän kom överens om familjefilmen A Little Princess. Jag surfade in på Vodeville för att se vilken streamingtjänst som hade filmen tillgänglig men gick bet. Den fanns inte. Min flickvän föreslog att vi skulle se något annat men Alice föreslog att vi skulle titta på filmen på Youtube istället. Hon tog över fjärrkontrollen och navigerade sig enkelt in i Youtube-appen på smart-tvn utan att ha sett hur den fungerar tidigare. Hon sökte sig fram och möttes av 35 miljoner sökträffar och började söka sig igenom. Min flickvän föreslog ett par videor bland sökträffarna men Alice skakade på huvudet. Hon analyserade videolängden, antal visningar och höll sig undan verifierade kanaler. Allting kändes instinktivt. Hon valde ut några länkar och sållade utifrån gilla-markeringar och huruvida kommentarsfältet var inaktiverat eller ej (inaktivering tyder på negativ feedback i detta fall).
Efter bara någon minut hade hon hittat rätt video men hade redan också tröttnat. Hon ville istället spela Sims 4 på mobilen. Hon satt i ena änden av soffan med mobilen i handen. Hennes gosedjur låg på kanten av den andra änden av soffan.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...