Produktionsbolaget Diggin Larry blir den första medlemmen som bara levererar digitalt rörligt materia, i Swedish Content Agencies. Vd Teresa Ryberg, berättar mer.
Hur tycker du området rörligt content utvecklas just nu?
– Många kunder har fått upp ögonen för rörlig content och förstått värdet att skapa kvalitativt innehåll. Många av våra kunder har tillsammans med oss testat sig fram för att hitta rätt format och innehåll för just dem, säger Teresa Ryberg.
Vad efterfrågar kunderna?
– Det finns en oerhörd spridning på vad kunder efterfrågar. Ofta kan det vara en idé eller en referens till en film som i och för sig är bra men som efter djupare analys visar sig kanske inte passa syftet för kunden just då. Innan skulle allt vara kort, aldrig över 1.30, men nu är tendensen nog ändå att formaten blir längre och att man blandar filmat och animerat, så kallade minireportage/dokumentärer. Det blir mer bråttom att få ut materialet också. Vi jobbar mer och mer med livesändningar men det som kanske växer mest är att vi filmat och klipper ihop filmer samma dag för att sedan kunna publicera det morgonen efter. Viktigt att vara snabb för att behålla nyhetsvärdet
Vilka andra aktörer mäter ni er på marknaden?
– Både de mer breda innehållsbyråerna och de mer nischade byråerna som tex endast arbetar med animerade format.
Ser ni fler produktionsbolag söka sig in på content-området?
– Det känns som om content är som en magnet för tillfället. Alla rör sig mot att ta fram content: produktionsbolag, pr-byråer, reklambyråer och flera . Alla vill in på content området.
Vilka är era största konkurrenter?
– Det kan både vara breda och nischade byråer. Men en konkurrent vi ofta möter i upphandlingarna är Creo.
Hur ska ni utmana stora byråer som Spoon, Appelberg, OTW med flera som gör alla former av innehåll, även rörligt?
– Vi är experter på det vi gör. Vi sitter på talanger som kan ta fram allt inom rörligt inhouse. Detta gör att vi är snabba och duktiga på det vi gör. Vi är nog också relativt kostnadseffektiva eftersom vi arbetar nära kunden så vi blir snabba på att förstå vad kunden behöver.
Diggin Larry omsatte 2014 3,1 miljoner kronor och gjorde en rörelseförlust på –465 000 kronor.
Vad har ni för mål 2015?
– Vi är fortfarande små och strävar en 1 miljon kronor per anställd. Vi har en bit kvar dit men stirrar oss inte blint på det. Just nu jobbar vi med bygga upp en bra kundbas bestående av stabila och återkommande kunder och att växa inom alla områden när det kommer till rörligt innehåll, det vill säga informationsfilm, utbildningsfilm, reportagefilm, animerat och livesändningar.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...