För ett år sedan startade designbyrån Söderhavet innovations-byrån Äventyret. Joel Bergqvist, vd för det nya bolaget säger sitt om designbranschen och byråernas arbetsprocesser.

 

Han inleder med en snabb dragning av företagets syn på byråhistorien. Med en grön white bord-penna görs en skiss av hur 50-talets annonsbyråer förgrenat sig och specialiserats med tiden. I och med internet blev byråerna plötsligt många fler. Mobil-byråer, sociala medie-byråer och webb-byråer startades vid sidan av pr- och reklamlådorna.

 

– Med webben kom en massa digitala byråer som liknar 50-talets annonsbyråer och 90-talets kommunikationsbyråer i den mån att de har ett fullserviceerbjudande. Vi tror inte att man kan vara bra på allt, så vi avfärdar den byråmodellen. Dessutom är det idag självklart att den digitala kompetensen måste finnas överallt.  

Han fortsätter:
– Det är naturligt för en PR-byrå att förstå sig på sociala media, för en reklambyrå att skapa virala youtube-filmer och för en designbyrå att ta fram sådant som funkar på nätet. Därför kallar vi dagens tidsålder för den postdigitala eran. Det är inte längre viktigt att särskilja vad som ska göras på nätet och analogt, problemen ska lösas oavsett, säger Joel Bergqvist, vd för Äventyret.

Han berättar att Äventyret startade för ett år sedan som ett resultat av det postdigitala samhället. Designbyrån Söderhavet kallade sig tidigare för en digital byrå. När företaget valt att konkretisera erbjudandet till renodlad design bröt verksamheten loss ett litet team som inte lyckats förlika sig med designtiteln. Personer som jobbade med mer tekniska prylar som utveckling av appar, e-handel och nättjänster blev en del av äventyret. Idag är de är nio personer på byrån. En strateg, 2 konceptutvecklare, 4 designers och 2 systemutvecklare. Kunden fungerar alltid som projektledare.

– Vi bygger innovationsdriven tjänstedesign. Ambitionen är att hjälpa företag att ta fram en smartare användarupplevelse, snabbare. Vårt arbete tar avstamp precis i brytningen av det som sker i molnet och det som Språkrådet kallat köttrymden.

Joel Bergqvist beskriver byrån som den nya tidens industridesigners. De levererar inte bara användarupplevelser ur ett traditionellt designperspektiv. Avsikten är också att hjälpa kunderna med affärsutveckling och visa på ett nytt sätt att jobba.

Till skillnad från mer traditionella byråer, där mycket av tiden går åt till användarintervjuer och datainsamling, har Äventyret ett större innovationsfokus. De jobbar i små team, där kunden ingår, och tar fram klickbara prototyper på enbart 8 veckor. 

– Om man ska utveckla en stol är det bra att ta fram en modell som kunden kan sitta på. Det är riskfyllt att göra en storskalig produktion med bara en platt blyertsskiss eller en fin Photoshop-fil som underlag. Vi är övertygade om att vårt förhållningssätt ger mer banbrytande resultat och gör kunderna mer snabbrörliga.

Äventyret sätter utvecklare och designers framför en och samma skärm. Designen sker rakt ner i kod för att snabbt komma fram till ett effektivt resultat.

– Olika designers och konceptutvecklare arbetar med olika områden, det är viktigt att låta element som innehåll, affärsutveckling, grafisk form, gränssnitt och interaktion utvecklas parallellt, tillsammans under projektets gång.

När Joel Bergqvist jämför Äventyrets arbetsprocess med andra byråer liknar han tillvägagångssättet med en bubbelpool och konkurrenternas processer med ett vattenfall.

– Vi sitter nära varandra, ibland nästan obekvämt nära. Allt blottas och utmaningarna bubblar hela tiden. Linjära arbetsbanor har en tendens att kunna pågå länge och problem hopar sig mot slutet. Då är processen tung och svår att styra om. Många gör misstaget att skapa så förnuftiga lösningar att känslan går förlorad.

Han kan ännu inte utge några siffror för Äventyrets omsättning 2014. Men med ledtrådar som att byrån jobbat med 12 stycket prototyper á en halv miljon kronor under året går det att få ett hum.

Kan du berätta om några kundcase?
– De flesta av våra projekt är hemliga, det ligger i sakens natur. Anledningen till det är att det arbete vi gör är en del av kundernas affär, vårt jobb är en del av själva affärsidén.

 

 

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...