I smyg byggs vad som är tänkt att bli Sveriges första sociala medier-kanal.
Bakom projektet står kommunikationsbyrån Pronto, mobilutvecklarna Frontcell och entreprenören Nils von Heijne. Ambitionen är att skapa en sociala medier-kanal i klass med Twitter, Facebook eller Instagram.
– Vi fick idén när vi tittade på vad som är gemensamt för det som har vuxit och spridits snabbast de senaste åren. Trenden är sociala tjänster som är mobila och minskar ned formaten. Twitter, Instagram, Vine och Snapchat är snäva sociala format för text, bild och video, men ingen hade gjort motsvarande för musik, säger Nils von Heijne.
Med de förutsättningarna skapades appen Onesong, som i dag finns på Appstore. Med Onesong kan användarna lägga upp låtar de gillar, en i taget, och addera lite text, det går att använda hashtaggar, det går att följa andra.
– Det är som ett Instagram för musik, men listan på alla dina följare och alla dina låtar blir spellistor förklarar Nils von Heijne.
Via en api-kopplingar är Onesong kopplad till Spotify. Användarna behöver därför ett Spotify-premium-konto.
Hur går affärstänket?
– Det är ganska enkelt. Vi är inne i en proof of concept-fas där vi känner oss rätt säkra. Vi känner att idén fungerar. Nu går vi in i en fas där vi ska värva användare. På sikt ska vi också bygga affärer.
Affärsmodell?
– Den vill jag inte gå in på i detalj. Men det finns en freemium-modell och eventuellt också en annonsplattform.
Hittills har några tusen av Spotifys 20 miljoner betalande användare laddat hem Onesong.
Men målen är ambitiösa.
– Vi har stora planer och visioner att göra Onesong till en stor global app, den första sociala musiktjänsten.
Hur gör ni för att få användarna att ladda ner appen?
– I dagsläget använder vi sociala medier och online-pr. Framförallt siktar vi på att sprida appen organiskt (användarna delar den emellan sig).
Har ni tagit in kapital?
– Inte i dagsläget.
Onesong ägs i huvudsak av de tre grundande partnerna. Även Elvira Eriksson och Erica Eliasson på Pronto är delägare liksom back-end-utvecklaren Alexander Wåland äger en andel. Appen är utvecklad med Apples utvecklingsverktyg Xcode i Objective C i PHP-ramverket Laravel.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...