Inför lanseringen 21 mars bygger SJ-utmanaren hemsida och en content marketing-strategi.

Avgörande för MTR blir att få igång en biljettförsäljning och de ska bokas via den egna hemsidan.

– Hemsidan är först och främst en kanal för bokning av biljetter. Där finns information och anledningar att välja oss. När det gäller sociala medier så har vi precis öppnat ett Facebook-konto för kunddialog. Vi har även Instagram och Linkedin, säger Jan Tallroth, marknadschef för MTR.

Innehållet i de sociala medierna ska skötas inhouse.  Annars jobbar MTR med reklambyrån Ingo, mediebyrån Scream och webbyrån Snowfall. 

– Vi valde att jobba med Snowfall eftersom det är en internationell byrå som med största sannolikhet är bland de bästa i världen på att utveckla bokningstjänster. Samarbetet mellan byråerna är korsdisciplinärt. Vi tar fram allt från mediestrategin till formen på produkterna tillsammans.  

Redan vid start ska resenärerna bjudas på ett ombordmagasin. Det kan MTR erbjuda via ett samarbete med resemagasinet Res. MTR har helt enkelt köpt ett en del av det ordinarie magasinet Res. De första sidorna i tidningen är där MTRs egna. De följs av magasinets ordinarie tidning. Kundtidningen ska ges ut sex gånger om året, samma frekvens som det ordinarie magasinet. Det första numret har redan gått i tryck men kan först läsas då tågen börjar gå, den 21 mars.

Hur kommer det sig att ni inte vänder er till en klassisk contentbyrå för att ta fram en egen tiding?
– Vi tittade på några andra alternativ men det blev Res av den anledningen att vi ville tänka lite annorlunda istället för att starta något mer uppenbart samarbete. Vi valde istället att gå ihop med en redan etablerad tidning som vi vet att folk gillar istället för att producera något helt nytt. 

Kommer Res att stå för innehållet i några av era andra kanaler?
– Inte just nu, detta är så pass nytt. På sikt kanske magasinet kommer att finnas digitalt men vi är inte där än.   Jan Tallroth berättar om målet med kundtidningen.

– Syftet är att skapa mervärde åt våra kunder. Vi har mycket att berätta om, maten om bord, vår svit, gruppresor, erbjudanden och bra köpevillkor. Vi vill berätta vår story och samtidigt bjuda resenärerna på bra läsning. Det är en kostnadseffektiv modell att integrera detta i en redan existerande produkt. 

Finns det någon risk att MTR hamnar i skuggan av Res eget varumärke? 
– Nej, det är jag inte orolig för. Det är bara se till hur till exempel taxibolaget Uber samarbetar med musiktjänsten Spotify. Starka varumärken bygger varandra, lite som lyckliga äktenskap. Vi får läsare och Res får förhoppningsvis fler potentiella prenumeranter. 
 

MER OM
TR-koncernen är ett av världens största tågföretag, som år 2012 omsatte cirka 30 miljarder kronor. Sedan i november 2009 ansvarar MTR för drift och underhåll av Stockholms tunnelbana. Nu utmanar MTR SJ på sträckan Göteborg-Stockholm.
 

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...