Robert Bryhn har ägnat stora delar av yrkeslivet på webb- och reklambyråer. Nu ser han fram emot att få tillgång till en egen redaktion som ny vd på Åkesson & Curry.
Han ersätter därmed Andreas Dahlin som lämnat byrån. Robert Bryhn startade som 24-åringdigitalbyrån Gazoline, som han sedan drev i sju år. Därefter har han jobbat som VD, strateg och projektledare på byråer som Indigo, Ogilvy och McCann och den sista tiden i egen låda med affärsutveckling och kapitalanskaffning för startupbolag. Tills han fick frågan från rekryteringsbyrån Inhouse.
Vad tänkte du när du fick frågan?
– Framförallt att det var en väldigt spännande förflyttning till en annan del av kommunikationsbranschen. Det händer mycket inom content och det finns en utvecklingspotential.
Hur ska du vidareutveckla byrån?
– Först i den riktningen byrån har påbörjat sin utveckling de senaste två åren. Vi ska se hur vi kan förtydliga erbjudandet utifrån det som händer på marknaden där content tar en allt mer strategisk roll.
Hur är det tänkt att byrån ska utvecklas?
– På hemsidan står det: Kundtidningen är död. Det är en bra beskrivning. Det handlar om att bredda redaktionell kommunikation till att vara kanaloberoende. Alla projekt byrån gör i dag är betydligt bredare än när content var något bara för komavdelningen.
Åkesson & Curry är en medelstor contentbyrå med en omsättning på drygt 20 miljoner kronor. Är ägarna nöjda med det?
– Ägarna vill alltid se tillväxt. Så har det alltid varit.
Med din erfarenhet, hur ser du att mediemarknaden utvecklas?
– Jag kan bara titta på det som är kärnan för oss som jobbar med content. Det är att content på ett tydligt sätt bidrar till strategier för publicistiskt arbete. Utan det är det svårare att vidmakthålla eller nå starka positioner för företag och organisationer, eller för varumärken ut mot kunder och medlemmar. Där håller content på att bli extremt viktigt. Det redaktionella anslaget kommer att ge en säljbar effekt.
Robert Bryhn gör en tydlig distinktion på traditionell reklam och content marketing.
– Content är att ta avstamp i det som är äkta. Traditionell kommersiell kommunikation försöker skapa en uppfattning som är säljbar, säger Robert Bryhn, och berättar att han särskilt ser fram emot att jobba med en redaktionschef och en redaktion bestående av intressanta människor med journalistbakgrund.
– Förut hade jag en byråchef och reklamare att jobba med, nu har jag en redaktion.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...