Clas Ohlson skildrar företagets historia med content i form av berättelser, bilder och fakta på den nya sajten clasohlson100.com.
– Utgångspunkten är att visa hur vårt utbud och erbjudande sett ut genom tiderna. Våra prylar, frilagda och presenterade var för sig, samt 100 år av kataloger, är grundbulten för hemsidan, tillsammans med berättelser om vår grundare, människorna kring företaget och hur organisationen växt med samhället, säger Sara Kraft Westrell, informations- och ir-direktör på Clas Ohlson.
Målet är att presentera Clas Ohlson, såväl företaget som personen, på ett ”nytt och spännande sätt”.
– Vi har hjälpt människor att förenkla sin vardag sedan 1918 och vi har många härliga och roliga historier att berätta. Genom att berätta vår historia och berättelsen om de prylar som förenklat vardagen genom tiderna, kan vi också ge en bild av Sveriges utveckling från 1918 och framåt. Vi hoppas och tror att våra kunder och besökare ska känna igen sig och minnas, och vi hoppas att våra besökare också via hemsidan vill dela med sig av sina minnen och sina egna relationer till prylarna.
Strategin att lansera en sajt för jubileet grundar sig i synen på sajten som en bra utgångspunkt för att berätta företagets historia.
– Den samlar berättelsen för de som vill ta del av den. Mycket av det vi visar på hemsidan fanns redan i boken Älskade prylar som vi släppte inför julhandeln, tillsammans med Förlaget Näringslivshistoria. Och både boken och hemsidan tar utgångspunkt i 100 år av Clas Ohlson-kataloger och som även är underlag till den podd som vi gjort.
Clas Ohlson har tagit fram podden Älskade Prylar där Malin och Ulf Åkersten ska ta med lyssnarna på en resa i svensk samtidshistoria och diskutera dåtidens prylar som format samhällsutvecklingen.
– Vi kommer fortsätta att förmedla vår historia i olika kanaler, såväl fysiskt i butik och kontor, som digitalt i olika kanaler.
Vad är målgruppen som ska ta del av sajten och hur många vill ni nå?
– Våra målgrupper är våra kunder, gamla som nya, våra medarbetare, leverantörer och samarbetspartners, det vill säga alla som varit med och bidragit till att Clas Ohlson är vad det är idag. Så klart även människor i största allmänhet, som undrar hur vägen till dagens samhälle sett ut och som tycker om att påminnas om, och reflektera kring, vägen till idag.
Hur har ni tänkt kring användarupplevelsen när ni har tagit fram sajten?
– Enkelt, lättillgängligt, men gärna överväldigande i sin rikedom på prylar och kataloger.
Sajten tycks vara ett omfattande projekt utifrån ett storytellingperspektiv. Hur ser ni på detta och vad ska det leda till?
– Vår historia ger oss en särprägel som ett yngre företag inte har. I en marknad där konkurrenter kommer och går, så har vi bestått. Det ger oss en tyngd och uthållighet, tycker vi själva, som vi gärna lyfter fram. Så den sortens storytelling, som bygger på den egna och bekräftade utvecklingen, den tror vi mycket på.
Hur kopplar ni den nya sajten till den ordinarie sajten och crm?
– Vi kopplar samman våra kanaler för att besökaren ska kunna ta del av hela vår historia, alldeles oavsett om man kommer från e-handelssajten eller från vår corporate-hemsidan som beskriver företaget idag och framåt.
Hur marknadsför ni sajten?
– Vi har alldeles nyligen lanserat hemsidan på svenska och jobbar nu med att ta fram fler språkversioner av hemsidan för att tillgodose alla våra marknaders behov. Därefter kommer vi att prata om vår historia och marknadsföra hemsidan i fler olika kanaler.
Tanken är att hemsidan kontinuerligt ska utvecklas.
– Det kommer att fyllas på med många fler härliga berättelser från vår och prylens historia under 2018.
Sara Kraft Westrell förklarar att Clas Ohlson har en ”rad spännande jubileumsaktiviteter planerade under året”.
– Exakt vad vill jag inte avslöja ännu.
Centrum för Näringslivshistoria har tagit fram innehållet och projektlett bygget av hemsidan, utifrån Clas Ohlsons brief.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...