Ryktet har gått en längre tid. Amazon håller på att etablera sig i Sverige. De svenska bokhandlarna Adlibris och Bokus förbereder sig så gott det går i väntan konkurrens från dem amerikanska e-handelsgiganten.
Johan Kleberg, vd för Adlibris är frustrerad över att marknaden för e-böcker är "sjukt långsam". I andra länder, som USA och Tyskland har marknaden för e-böcker ökat snabbare än i Sverige med hjälp av särskilda Kindle-läsplattor som är anpassade för läsning av e-böcker och som erbjuds via Amazon och lyckades få en stor användarbas innan andra läsplattor som Ipad slog igenom brett.
– Amazon fick tidigt upp en väldig fart med hårdvara kopplad till läsande av böckerna, säger Johan Kleberg.
I stället har konsumtionen av ljudböcker ökat starkt i Sverige.
– Det är Storytell som har varit duktiga på paketering av ljudböcker och Sverige är nu en
marknad där ljudböcker omsätter mycket.
Johan Kleberg tror ändå inte att det behöver vara för sent för att få fart på e-böcker.
– Det är svårare när det finns en så stor installerad bas av an dra plattor, men jag skulle säga att det fortfarande finns plats för att få ut en pryl anpassad tilldigitalt läsande. Det finns absolut ett värde i en sådan hårdvara.
Branschen behöver också bli bättre på att förpacka e-böckerna och få till en prissättning
– Prissättningen är ondskefull i dag. Vilken konsument som helst i dag kan lista ut att en e-bok är billigare för ett förlag att producera än en fysisk bok. Förlagen vill ha högre marginaler, men prissättningen måste hamna mer på konsumentens sida.
Den svenska betaltjänsten Readly har ett stort utbud av tidningar som kan läsas digitalt. Readly har även börjat med böcker.
– Men det verkar inte flyga. Inget hittills visar att e-bokstjänsterna ökar snabbt.
Bokbranschen i stort tappade under år 2014 2,6 procent av sin försäljning av fysiska böcker.
– Det är en dålig trend, å andra sidan är det heller inget fritt fall för fysiska böcker och barn och ungdomsböcker ökade.
Ett av Adlibris viktigaste utvecklingsprojekt är den egna läsplattan Letto.
– Den är inte tillräcklig för en hel strategi för e-boksförsäljning, men är en viktig del för att få fart på konsumtionen.
Hur jobbar ni för att nå konsumenterna?
– Vi använder SEO (sökordsmarknadsföring) och köpt annonsering toppad med tv-reklam. Det fungerar för oss.
Vad hör ni kring Amazon?
– Fram och tillbaka att de ska sälja svenska böcker och det är väl högst sannolikt.
Och om Amazons lanserar sig i Sverige?
– Då måste vi bli ännu bättre på att ha extra koll på sortimentet och vara inspirerande och passionerade kring det vi säljer och inte minst böcker. De vill sälja allt. Då tar de en risk att de tappar passionen för och djupet i delar av sortimentet.
Adlibrisgruppen omsatte knappt 1,3 miljarder kronor under 2014. Rörelseresultatet var "positivt", mer än så vill inte det Bonnierägda bolaget gå ut med. Under 2014 omsatte konkurrenten Bokus 513 miljoner kronor och gjorde en vinst på 16,3 miljoner.
Bokus vd Maria Hamrefors ger sin syn på konkurrenssituationen:
– När det gäller pappersböcker konkurrerar vi framförallt med annan näthandel och dagligvaruhandel. När det gäller digitala böcker är det många som trängs på en förvånansvärt liten marknad som omsätter under 5 procent av den totala bokförsäljningen.
Näthandeln för böcker ökade för Bokus förra året, berättar Maria Hamrefors.
– Den ökade med hela 7,8 procent, samtidigt som bokmarknaden är ganska svagt totalt. Vi har också gjort ett bättre jobb i våra fysiska butiker i Akademibokhandeln när det gäller att ta hand om kunderna och vänt många förlustår till vinst.
Någon ljusning är inte i omedelbart sikte.
– Marknaden kommer att vara fortsatt utmanande. Vi ser en fortsatt utveckling mot mer digitala format och jobbar mer med den digitala utvecklingen kopplad till våra fysiska butiker, som att i förväg kunna ge information om sortimentet i en butik.
Vad frågar kunderna efter?
– Vår vision är att vi ska ge kunderna läsglädje varje dag. Där har boken en stark ställning. Det som händer nu är strukturella förändringar, att man köper och läser på andra sätt, men kärnan är samma, starka berättelser. E-böcker är ett tillväxtområde, men fortfarande handlar det om lite pengar.
Hur ser du på Amazon?
– De finns ju redan väldig många (svenskar) som handlar från dem. Det man pratar om är att de också ska erbjuda svenska böcker.
Hur ska ni möta Amazon?
– Det gäller att hela tiden vässa erbjudandet, allt från en bra sajt, bra sök, bra erbjudanden och snabba leveranstider, säger Maria Hamrefors, och berättar att Bokus just bl.a. jobbat med varumärke och snyggat till sajten.
Vad är ert nästa stora utvecklingsprojekt?
– Vi har en hel del på gång som ska stärka upplevelsen. Men det är inget vi pratar om än.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...