Jerry Silfwer tillhör en liten exklusiv skara som gjort sig ett namn på att kunna sociala medier. Han har alltid marknadsfört sig själv genom bloggar. Nu ser han även intäktsmöjligheterna komma för bloggarna.

Som bloggare heter Jerry Silfwer Doktor Spinn

– De jobbar skickligt med podcast, betalda webinarier och premium content.

Framförallt kommer de amerikanska bloggarnas intäkter från affilates, digitala produkter och företagssamarbeten.

– Många seriösa amerikanska bloggare har fått ett uppsving av affilates. Det har blivit ett modeord bland bloggarna. Förut var det förknippat med spam, men börjar bloggarna tjäna mycket pengar.

Upplägget bygger på att bloggaren får betalt för att tipsa om tjänster och produkter.

– Om exempelvis tio signar upp sig för en produkt en bloggare tipsat om, blir det pengar till bloggare.

Enligt Jerry Silfwer, är amerikanska bloggare öppna med upplägget.

– Bloggare som rekommenderar saker brukar vara noga med att berätta att de testat produkten själva.

Jerry Silfwer ser två trender för bloggar i dag.

Den ena är native bloggning.

– Det innebär att jag ta bloggen till medieplattformar som har öppnat för det, som Facebook eller Google Plus. Jag har testat det och fick tusentals delningar.

Native bloggning innebär att bloggarna slipper mycket av utvecklingsarbetet.

– I dag väljer en bloggare mellan utveckla från en standardplattform eller använda befintliga bloggar. I Linkedin finns ett bloggverktyg med tidningsformatering som ser skitproffsig ut. Folk står inte ut med hemsnickrade grejer längre.

De andra trenden är ökad förståelse för att det är stora skillnader mellan att uppträda som företag och privatperson i bloggvärlden, berättar Jerry Silfwer.

– Insikten i att det är skillnad på att kommunicera som företag och individ ökar. Här har många stött på patrull när individuella erfarenheter används på företag och vice versa. Som individ kan det vara intressant berätta att du checkar in med kompisen på Espresso House. Men den typen av personlig information kan uppfattas som konstig av företagets kunder och kan leda till en spretig varumärkesupplevelse.

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...