Sociala byrån Amazing Society vill röra om med socialt ansvar och förändra kommunikationsnormen i reklambranschen.

The Amazing Society växer och väljer att växla upp verksamheten och hoppas förändra reklambranschen genom att kapa begreppet social first.

Byrån startade som sociala medier-byrå och har sedan dess vuxit snabbt och omsatte 44 miljoner kronor 2016 (förlängt räkenskapsår 8/2015-12/2016) och planerar att nå en omsättning om 70 miljoner för 2017. Nu väljer The Amazing Society att ta nästa kliv och bli en social first-byrå som vdn Tobias Franzén anser vara framtiden.

Konceptet innebär tre saker.

– De sociala plattformarna har förändrat hur vi konsumerar reklam och innehåll och vi spenderar stor del av vår tid där. Att vara social first innebär att man utgår från den nya spelplanen och förhåller sig till konsumenternas nya beteenden. Konsumenternas attention span har blivit kortare, vi konsumerar nyheter på andra plattformar och byråerna måste förtjäna uppmärksamheten. Det gör att vi måste förändra dramaturgin i vår kommunikation gällande allt ifrån bilder, video och text, säger Tobias Franzén och berättar vidare:

– Den andra delen är det sociala ansvarstagandet som dels handlar om hur konsumenterna blir mer medvetna om var de konsumerar kommunikation och att reklambranschen till stor del använder sina intäkter till att sprida budskap som får konsumenter att må sämre. Det kan handla om att berätta för konsumenterna om hur de inte räcker till eller att befästa stereotypa roller. Att vara social first innebär att ta ställning och ansvar för kommunikationen vi skapar och att inte skada världen. Att istället använda pengarna till att skapa lika bra, eller bättre, resultat och samtidigt jobba för att göra samhället bättre.

– Det tredje berör också socialt ansvarstagande genom att leda med exempel och att driva vår verksamhet utifrån det sociala ansvar vi förespråkar i kommunikationen. Det handlar om saker som hur organisationen är uppbyggd, sett till jämställdhet, kvinnliga chefsroller, mångfald, tillåta motstridiga perspektiv och att förstå den verklighet vi kommunicerar med.

Hur ska ni gå tillväga?
– Vi börjar med oss själva och fortsätter att agera social first. Trenderna pekar åt det här hållet och vi kommer att föra debatten på det här området. Mycket kommer att handla om att göra bra saker, få resultat utifrån det och låta andra ta efter.

Bildas en ny bransch med social first?
– Nej, det är jag osäker på. Det är snarare så att vi behöver modernisera reklam-branschen. Att vi jobbar med de senaste teknikerna, insikterna och följer det som ligger i tidsandan med sociala ansvarstagande.

Förändras Amazing Societys erbjudande?
– Vi ser till att våra processer för hur vi skapar kreativitet, innehåll och mediestrategier uppdateras och att rutinerna ses över. Det ska rimma med ansvarstagandet. Vi gör redan nu många granskningar av oss själva vad gäller jämställdhet, lönestrukturer och till exempel till exempel hur vi porträtterar män och kvinnor inom extern kommunikation.

Förändras organisationen?
– Vi växer och rekryterar hela tiden. I och med social first tittar vi naturligtvis även mer efter kompetenser inom exempelvis jämställdhet och mångfald.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...