Aftonbladet lägger sin produktion av magasinet Aftonbladet Söndag hos Aller Media.
Det blir Aller Brand Studios, som från mars 2018, ska produceras Aftonbladets söndagstidning. Tidningen kommer att ges ut under Aftonbladet. Endast själva produktionen flyttas.
”Det är en spännande affärsmöjlighet som vi nu genomför i en intressant allians. Vi är extra glada över att få göra det med en så stark aktör som Aftonbladet. Vår spetskompetens inom Aller media-koncernen kommer till stor nytta för att utveckla magasinet Söndag. I den digitala transformationen blir samarbeten mellan konkurrenter viktigare med målsättningen att utveckla gemensamma erbjudanden som gynnar kunden”, berättar Aller Medias vd Bodil Ericsson i ett utskick.
”Genom det här samarbetet säkrar vi Söndags framtida utgivning. Ett led i att fullfölja vår långsiktiga strategi är att minska produktionen av antalet periodiska magasin som görs av Aftonbladets redaktion och därigenom flytta resurser från print till digitala kanaler”, kommenterar Erika Scott, magasinschef på Aftonbladet.
Att det rör sig om en mångmiljonaffär framgår av att åtta tjänster berörs på Aftonbladet. Fackliga förhandlingar har inletts.
Sedan tidigare har Aftonbladet lagt ut produktionen av pappersbilagorna TV, Kryss & Quiz, Kryssbiblarna, Bil och Härligt Hemma, samt en del oneshots.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...