Orkla använder så många kanaler det bara går för att få ut det egenhändigt producerade innehållet.
Eva Berglie, presschef för Orkla Foods, lämnar en lång lista på kanaler som Orkla använder sig av. Orkla använder Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn och Youtube och skickar ut digitala nyhetsbrev till kunder med flera och har två presstjänstsajterna i form av Mynewsdesk och Cision.
– Självklart har vi också en företagshemsida, lägger Eva Berglie till.
Utöver det jobbar Orklas produktvarumärken, som konsumenten främst känner till, egna digitala kanaler. Det rör sig om varumärken som kaviar, Abba, Felix, BOB, Önos, Fun Light, Risifrutti, Pauluns, Frödinge och Grandiosa.
Innehållet och publiceringsfrekvensen i respektive kanal anpassas efter företaget målgrupper, budskap och syfte, men även efter kanalens förutsättningar och användare. Orkla Foods som corporate brand har fler målgrupper än de enskilda produktvarumärkena.
– Vi vänder oss till handeln och konsumenter precis som produktvarumärkena. Men som företag ska vi också nå framtida och existerande medarbetare. Den externa kommunikationen handlar i det här fallet också väldigt mycket om att bygga stolthet internt. Samt att nå ut till myndigheter och politiker, intresseorganisationer, konkurrenter, massmedier och andra opinionsbildare.
Strategin för kanalval och tonalitet blir extra viktig i företagskommunikationen.
– På LinkedIn har till exempel en professionellare ton än på Facebook, medan vi på Twitter med nödvändighet fattar oss kort och istället har en högre frekvens på inläggen. Vi har också ett stort ansvar för att visa våra medarbetare vad vi står för och vilka värden som ska finnas inbyggda i vårt företagsvarumärke. All extern kommunikation är även intern.
En annan utmaning är förhållandet mellan företagsvarumärket och produktvarumärkena. Det kan vara svårt att avväga när man ska framhäva det ena respektive de andra, berättar Eva Berglie.
– Vi vill att Orkla Foods Sverige ska vara känt bland våra målgrupper och att allt bra som vi gör på företagsnivå ska ”spilla över” på våra produktvarumärken. Samtidigt är det produkterna som är våra stjärnor och som ligger konsumenten närmast. Att avgöra vilken avsändare som ska stå i rampljuset och när, det är en utmaning. Men en rolig sådan.
Redaktionen för innehållet som går ut i Orklas egna digitala kanaler görs inhouse. Kommunikationsavdelningen ansvarar för all konsumentkontakt, content, publicering och dialog kring varumärket.
– För våra produktvarumärken jobbar vi både inhouse och med hjälp av byråer. Vi har också en digital manager som koordinerar våra varumärkens digitala närvaro.
Marknadsavdelningen består av ett trettiotal produktchefer och ett antal marknadschefer samt en marknadsdirektör. Det är marknadsavdelningen som har ansvaret för produktvarumärkenas digitala medier.
Orklas kommunikationsavdelning, där Eva Berglie huserar, består av fyra personer inklusive hr- och kommunikationsdirektör.
– Vi ansvarar för alla företagsövergripande kanaler, både interna och externa.
För att mäta effekterna av det innehåll som företaget publicerar i egna kanaler använder sig Orkla Foods Sverige av olika verktyg så som Google Analytics, Facebooks egna statistikverktyg.
– Mätning av kommunikation i digitala medier är som bekant en ständig källa till diskussion och det gäller även hos oss. Det är ingen exakt vetenskap. Ska vi mäta antal följare, spridning, engagemang? Det som är av stor betydelse, oavsett i vilka enheter vi väljer att mäta, är att vi kan se utvecklingen över tid. Då krävs att vi är konsekventa i våra mätningar.
Vilken är er främsta kommunikationsutmaning?
– Att skapa och bibehålla förtroendet för oss som matproducent och för branschen i helhet. Ingen har väl kunnat undgå alla matlarm i massmedia och jag märker ibland, även privat, att många tror att stora matföretag är anonyma entiteter som låter vinst gå före det mesta. Det vill vi ändra på.
Eva Bergelie fortsätter:
– Jag skulle vilja visa upp varenda en av våra engagerade och kunniga medarbetare. De gör så mycket för att säkerställa att vi inte bara har god och säker mat, utan att vi också gör gott i samhället. Men för att vi ska kunna fortsätta att finnas, skapa arbetstillfällen, erbjuda god mat och göra insatser för miljön och för våra medmänniskor, krävs förstås att vi går med vinst. Men vi gör så mycket mer. Vi är själva konsumenter och vi jobbar varje dag för att göra skillnad. Utöver det som krävs för ett privat företag.
Vad är nästa steg för er kommunikation?
– Det kommer ni att märka om ni gillar oss på Facebook och följer oss. Det vi kan lova är att det finns en plan. Men att vi också är flexibla och gärna ger oss in i pågående debatter i media till exempel.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...