Sparbankernas Riksförbund vill ger sparbankerna runt om i landet mer publicitet och förlitar sig på att pr-byrån Westander ska göra jobbet.
– Sparbanker måste synliggöras på den nationella arenan och på riksplanet. I det lokala samhällslivet är de lokala sparbankerna aktiva, men de syns inte i storstäderna. Med Westanders hjälp hoppas vi att det blir ändring på det, säger Annika Koponen, kommunikationschef.
 
Valet föll på Westander efter att förbundet under en längre period provat sig fram med olika konsulter.
– Istället för att göra en upphandling har vi valt att använda oss av olika byråer, men med den här uppgiften tror vi att Westander kan hjälpa till både med kvalitet och praktiska åtgärder.
 
Vilka byråer som Sparbankernas Riksförbund ”provat tidigare”, vill Annika Koponen inte berätta, men förbundet kommer fortsätta att jobba även med annan extern kommunikationshjälp.
– Vi är totalt bara fem personer på Sparbankernas Riksförbund och jag är den enda som jobbar med kommunikation, vilken omfattar både intern, extern och de olika disciplinerna, så vi kommer ta hjälp även av andra externa konsulter.