Westander är byrån som vill berätta vilka som är kunder. Men vilka 26 kunder som ligger i spannet 0,5-1,5 miljoner kronor, vill inte Patrik Westander berätta.
– Nej, tyvärr inte, det är konfidentiell information. Vi listar just nu drygt 50 olika kunder på Westanders hemsida, men vi redovisar inte omfattningen av enskilda samarbeten, berättat Patrik Westander i en mejlintervju.
Westander passar på att berätta om antalet storkunder i samband med att halvårsresultatet blev klart: en ökning av byråintäkten på 4,3 procent till rekordnivån 23,1 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 6,7 (5,9) miljoner kronor. Det är just de löpande samarbetena som är anledningen till tillväxten.
”Ett samarbete med Westander kostar cirka en miljon kronor per år. Då finns dels utrymme för våra konsulter att vara proaktiva, dels goda förutsättningar att nå kundens mål utan att skapa ett konsultberoende”.
Om man är kund hos er för en miljon kronor per år, vad får man då?
”Då får man en engagerad och proaktiv pr-partner, som de tio senaste åren har vunnit fler kundundersökningar än någon annan svensk pr-byrå. I ett samarbete som kostar cirka en miljon kronor per år finns dels utrymme för våra konsulter att vara proaktiva, dels goda förutsättningar att nå kundens mål utan att skapa ett konsultberoende”, mejlar Patrik Westander.
För en miljon kan man ju som företag eller organisation anställa en duglig pr-ansvarig på heltid, varför då gå till en pr-byrå?
”Det är absolut kostnadseffektivt att bygga intern kompetens och att inte ha en övertro på vad externa konsulter kan åstadkomma. Syftet med att anlita en pr-byrå bör vara att få struktur, driv och utifrånperspektiv på det egna pr-arbetet. Verklig kundnytta skapar vi pr-byråer genom att hjälpa våra kunder att själva skapa publicitet, opinionsbilda och lobba”.
”Det är absolut kostnadseffektivt att bygga intern kompetens och att inte ha en övertro på vad externa konsulter kan åstadkomma. Syftet med att anlita en pr-byrå bör vara att få struktur, driv och utifrånperspektiv på det egna pr-arbetet. Verklig kundnytta skapar vi pr-byråer genom att hjälpa våra kunder att själva skapa publicitet, opinionsbilda och lobba”.
Hur många av de 26 kunderna går på retainer?
”Våra kunder går inte på retainer. Westander tillämpar inte fasta månadspriser med uppsägningstid, utan vi fakturerar enbart för de timmar vi jobbar. Kunden kan när som helst avbryta samarbetet utan några kostnader utöver Westanders nedlagda arbetstimmar”.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...