• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

25 Apr 2025

Veckans Brief: Så lobbar pa-byråerna inför valet – Reklamlegenden rasar mot Komm

VECKANS BRIEF. I utgåva 13 för år 2025 sjösätter Veckans Brief en ny artikelserie om Sveriges reklamlegender. Vi går igenom hur pa-byråerna påverkar inför valet 2026 och kan avslöja att Nexers pr-byrå läggs ner och hur ratade Origo gjorde miljoncomeback. Detta och mycket mer.

Veckans Brief är Dagens Opinions prenumererade veckomagasin. Det utkommer sedan 2009 och kommer varje vecka, 40 gånger per år. Här är innehållet i utgåva 13, 2025.

ledare
”Alla tusentals pusselbitar”

affärer
Almedalsproffsen tror på Almedalsveckan 2025
Eidra mot 1,8 miljarder
Nexers pr-byrå läggs ner

kund
Ratade Origo vann mångmiljon-affär
20 byråer slogs om att avlösa Gullers på FHM

case
Svenska Spel rustar varumärket – handlar byråer för 250 miljoner
Fortum sätter tryck på omställningen med ny reklam
Utmaning att räcka till i Västmanland
Kullerbytta gav guld till Gymnastikförbundet
Skandia återupplivar 40-årig fråga
Rapport från en impact boot camp

undersökning & analys
MMS: Youtube i tv-toppen för folk upp till 40
Trump och fotboll dominerar rapporteringen även från Centralamerika
Nepa vässar varumärket för tillväxt
Så påverkar pa-byråerna inför valet 2026
Rapport från Tiden (s) kritiserar anonyma kampanjbidrag

bransch
Två byråer dominerar Strategy Awards

arbete
“Konsumenterna är redan trötta på ai”
Komchefsbyte på Afry –  strateg lämnar Consid
Statsministern på Riche – Stefan Löfven i riksdagen

jobba effektiv
Hur lyckas man med grundarledd marknadsföring, Lisa Kruse

spaning
Om varför det är så mycket tyg och vatten på Liljevalchs
”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”
HÄNT PÅ NÄTET: OpenAIs mini & Kaos på Minecraft
Joakim Jonason – från Paradiset till inhouse-helvetet

profil
Utmanar jättarna i skakig byggbransch

kalendarium
Rapportering och hybridkrig på agendan

namn
Kristy Delisle Milton, Maria Hazard, Jonas Nilsson, Måns Jacobsson Hosk, Sandra Norberg, Elcim Yilmaz, Axel Gustavsson, Paul Roswall, Mats Rönne, Magnus Rosengren, Anna-Maja Bylund, Annika Sjöberg, Frank Hojem, Elin Tibell, Aki Koskinen, Nina Kareinen-Kippo, Tina Ringius Brånstad, Jonas Levin, Sofia Juhlin, Helena Nygren, Mia Tervo, Eeva Atangana, Mari Gregersen, Laura Santala, Niklas Johansson, Eva Lindahl, Lotta Darlin, Stina Liljekvist, Tina Odgaard, Andreas Lönn, Alice Abrahamsson, Kalle Sporre, Benjamin Samuelsson, Angelica Stebrant, Annica Lundqvist, Björn Wolrath, Katarina Areskoug, Magnus Norman, Joost Korte, Anders Ahnlid, Viveka Beckeman, Asia Riazantceva, Anna Michalski, Gustaf Svenungsson, Markus Embé, Göran von Sydow, Henrik Zettergren, Ulrika Berg, Patrik Wincent, Jonas Ahlgren, Anders Ahlgren, Hans Brun, Jenny Yourstone, Magnus Sjöberg, Jonas Trolle, Thomas Ahlstrand, Björn Andersson, Christer Mattsson, Sara Nilsson, Per Leander, Johan Olsson, Gunnar Appelgren, Ardavan Khoshnood, Joakim Palmkvist, Tomas Stålhand, Andreas Magnusson, Emma Fastesson Lindgren, Emelie Conrad, Henrik Tegnér, Cathrine Sandegren, Fredrik Erlandsson, Peter Steere, Frida Lönnberg, Björn Wåglund, Oscar Samuelsson, Vilma Kjellberg, Nina Jönsson, Anders Svensson, Anna-Karin Hatt, Erik Pihlo, Reetta Ilo, Juhani Polkko, Lisa Kruse, Truls Christensen, Sarah Blakely, Joanna Sandell Wright, Tobias Lennér, Sam Altman, Katy Perry, Lauren Sánchez, Gayle King, Karin Bäcklund, Erik Boltjes, Joakim Jonason, Andréas Ulving, Carl-Johan Andersson, Johan Karlsson, Kjell Fredriksson, Claes-Peter Fogelberg, Marcus Johansson, Lars Gustavsson, Jan Lagerström, Niklas Krüger, Alexander Linderoth, Jesper Enblad, Andreas Tjäder, Ludvig Blomberg, Fredrik Johansson, Fredrik Dahlgren

saker
Gullers Grupp, Obeya, Geelmuyden Kiese, Örebro universitet, Almedalsproffsen, Almedalsfixarna, Visby, St Lars kyrkoruin, Eidra, Arc, Cupole, Curamando Business Consulting, Eidra Consulting, Mission Anew, Nike, McDonalds, Meta, Hubspot, International, Traton, Hipe, Reach Media Group, Techposition, Nexer Group, Superturken, Aura Group, Aura Insight, Axiom Insight, Hallvarsson & Halvarsson, Comprend, Berntzon Bylund, Intellecta, Swiftly, Reform Society, United Minds, Yougov, Priority, RMP, Origo, Försäkringskassan, Augur, Indikator, Demoskop, Enkätfabriken, Folkhälsomyndigheten, Ahead Group, Kid Collective, Matador Kommunikation, Prime Public Relations, Accenture, Deep Vision, Futurniture, Dear FA, RYM Dadavägen, Södra Tornet, Thinc Collective, Blomquist Communication, JMWGoolin, Differ, Idermark och Lagerwall Reklam, OKTO, Grand North, OhMy, Narva, OTW, Make Your Mark, Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd, Uppsala kommun, Tillväxtverket, SCB, Försvarsmakten, Svenska Spel, Nord DDB, Forsman & Bodenfors, Engage Marketing, Happy, Homage, Jung, Tre Kronor, Affärsverken Karlskrona, Staffanstorps kommun, Centiglobe, Crux Comms, Ängelholms kommun, Utbetalningsmyndigheten, Fortum, Noa, Bob the Robot, Åkestam Holst, Anorak, Region Västmanland, 1177, vl, Fuze, Gymnastikförbundet, Skandia, Idéer för livet, Plus 1, Sveriges Riksdag, Malmö Universitet, Consid, ImpactEurope, Skogsindustrierna, EU-kommissionen, Kammarkollegium, Kommerskollegium, UHR, Uppsala universitet, Sieps, NewsMachine, MMS, Nepa, Velocity Partners, TV4, SVT, Viaplay, Youtube, EU, USA, Kina, WTO, Dataspelsakuten, Min Doktor, Länsförsäkringar, Södertörns högskola, Åklagarmyndigheten, Polismyndigheten, Center mot våldsbejakande extremism, Göteborgs universitet, EXPO, Brottsförebyggande rådet, Polisen, Sydsvenskan, Sveriges Radio, Nationella operativa avdelningen, Kantar, Desperados, LePub Milan, CeraVe, BPCM, Tourism Australia, Ichnusa, Nurofen, McCann, Vans, Skrewball, The Martin Agency, Booking.com, VaynerMedia, Nikka Whisky, Dentsu, Heineken, Deliveroo, Pablo London, KitKat, Creative Agency VML London, Volkswagen, Adam&EveDDB, Coca-Cola TM, Secret Level, Loreal Paris, Alzheimer’s Society, New Commercial Arts, Gloria, Fahrenheit DDB, Entel, McCann Worldgroup, Burger King, Buzzman, Dove, Ogilvy, Coca-Cola, Uncommon Creative Studio, Google Pixel, Anomaly London, Goodyear, TBWA/LDN, McVitie’s Jaffa Cakes, Beavertown, Inch’s Cider, Otherway, Cruzcampo, Nationwide, Freya’s, DDB NZ, Colgate Maxfresh, Uber, BPG/VML Turkiye, Evian, BETC, Vogel’s, Dettol, McCann London, Uber Eats, Stream and Tough Guy, Tryg, TryghetsGruppen og TrygFonden, Maybelline, Soho Square, Steff Houlberg, Accenture Song, Insamlingsstiftelsen för svensk konservatism, Stiftelsen Fritt Näringsliv, Skattebetalarnas förening, Kommissionen för skattenytta, Myndigheten för transparent partifinansiering och samhällspåverkan, BBDO Nordics, Swedbank, Scandic, Max, Skandia Plus1, Husqvarna Prime, Scania, ChildX, UN Women, Rusta, Malmö stad, Pressbyrån, Cannella, Prat PR, Coca-Cola, Washington State University, Civil Rights Defenders, Lumo Advice, 500, Lantbrukarnas Riksförbund, San Francisco, Holy Comms, Rscued, Spanx, Afry, Infrakraft, Läkemedelsverket, ICA Gruppen, BookTok, Tandläkarförbundet, Svenska Jägareförbundet, Fastighetsägarna Sverige, LO, Kreab, Volvo, Swedavia, Epic Games, Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet, Sveriges Elevkårer, Mobility Sweden, Swedish Health, Liljevalchs, Rippler, OpenAI, Blue Origin, Wendy’s, Minecraft, TikTok, Reddit, Amazon, Harvard Business Review, X, Paradiset, New, Norrköping, Riksbyggen, Deloitte, Gant, Fjällräven, Audi, L’Oréal, Coca-Cola, Volkswagen, H&M, Nordea, SBAB, Apoteket, Unilever, Plant, Prodikt

Prenumerera via http://dagensopinion.se/veckans-brief/
eller mejla prenumerera@dagensopinion.se så ordnar vi det enkelt via faktura.

Alex Mörén

Biträdande redaktör och reporter

alex@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

veckans brief – senaste utgåvan

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-16, 07:43

Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt Region Stockholm – Strategin som ska vända Narva

VECKANS BRIEF. I utgåva 16 för år 2025 berättar Veckans Brief hur pr-byrån ska erövra en ny position och hur EY utreder Region Blekinges kommunikation. Vi pratar med de största opinionsbildarna om lobbyregistret och kartlägger vilka som vill bli påverkare åt Region Stockholm. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-05-09, 09:06

Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling – kritiken mot Lobbyregistret

VECKANS BRIEF. I utgåva 15 för år 2025 berättar Veckans Brief om pa-entreprenören som tog ut arvode och missade jobbet som landshövding i Stockholm. Vi träffar reklamlegenden Björn Ståhl, pratar med branschföreningarna om det svenska lobbyregistret och berättar om att IOGT–NTO förbereder sig för en stor påverkanskampanj i höst. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-05-02, 08:30

Veckans Brief: Mörkat anbud vann Örebros miljonupphandling – Spets ska lyfta varumärket Sverige

VECKANS BRIEF. I utgåva 14 för år 2025 kan Veckans Brief berätta om sekretessbråket i Region Örebros upphandling. Vi intervjuar Optimizelys koncernchef, går igenom Svenska Instituetets nya strategi för varumärket Sverige och pratar med utmanarna inom svenskt fika. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-04-11, 08:18

Veckans Brief: Akademikerna om politikens utveckling – När bojkotten kom till matjättarna

VECKANS BRIEF. I utgåva 12 för år 2025 pratar Veckans Brief med tre tunga akademiker om hur politikerna och deras sätt och metoder att föra politik förändras. Vi djupdyker i bojkotten mot matjättarna, pratar kommunikation med nya Utbetalningsmyndigheten, pa med All Ears och förtroendebyggande med Norrmejerier. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-04-03, 18:59

Veckans Brief: Tankesmedjornas opinionsbildning 2025 * Konsulten som företräder två Hilma af Kling-falanger

 VECKANS BRIEF. I utgåva 11 för år 2025 pratar Veckans Brief med elva tankesmedjor om deras utmaningar och agendor för 2025. Vi kan berätta om undersökningsföretaget som erbjuder S lokala opinionsmätningar och djupdyker i konflikten om Hilma af klints samling, ur ett pr-perspektiv. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-03-28, 08:45

Veckans Brief: Fores framtid – Allt om SXSW & Albanien

VECKANS BRIEF. I utgåva 10 för år 2025 berättar Veckans Brief om framtidsplanen för Fores. Vi intervjuar Anna Karin Hatt, berättar om en storaffär i undersökningsbranschen, pratar ir med Nibe och djupdyker i SXSW och Albanien.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-03-14, 09:27

Veckans Brief: Pr-proffsens nya metoder & verktyg – Kivra öppnar för undersökare

VECKANS BRIEF. I utgåva 9 för år 2025 berättar pr-konsulterna hur de bygger nätverk och relationer med media och influerare och vilka verktyg som gäller. Almedalsfixarna berättar om prisläget, Northvolts presschef reflekterar kring konkursen och Veckans Brief berättar att Kiva har börjat sälja kontakter till undersökningsföretag. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-03-07, 07:28

Veckans Brief: PA-experterna om det geopolitiska läget – Inifrån Glädjekommissionen

VECKANS BRIEF. I utgåva 8 för år 2025 pratar Veckans Brief med 9 av Sveriges tyngsta pa-konsulter om det geopolitiska läget. Vi skriver om kommissionen som ska göra Stockholm roligare, spanar kring greenhushing och djupdyker i Santa Marias varumärke. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-02-28, 10:53

Veckans Brief: Tiktokledamöterna – Max vs Aftonbladet

VECKANS BRIEF. I utgåva 7 för år 2025 kartlägger Veckans Brief riksdagsledamöterna närvaro på Tiktok. Vi kliver in bakom konflikt-kulissen hos Max och djupdyker i Region Kalmars kommunikation. Vi kollar under huven på FOIs ukraina-verktyg Glimt och pratar hållbarhet med SPP. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-02-21, 11:11

Veckans Brief: Mediedrakarnas ai-vägar – branschens corona-skulder

VECKANS BRIEF. I utgåva 6 för år 2025 kartlägger Veckans Brief byråerna och undersökarnas skulder från pandemin. Vi pratar med Bonnier och Schibsted om deras ai-strategier och djupdyker i Region Skånes kommunikation, Mälarenergis pr och TTs nya tjänst för politisk bevakning. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram