• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

09 May 2025

Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling – kritiken mot Lobbyregistret

VECKANS BRIEF. I utgåva 15 för år 2025 berättar Veckans Brief om pa-entreprenören som tog ut arvode och missade jobbet som landshövding i Stockholm. Vi träffar reklamlegenden Björn Ståhl, pratar med branschföreningarna om det svenska lobbyregistret och berättar om att IOGT–NTO förbereder sig för en stor påverkanskampanj i höst. Detta och mycket mer.

Veckans Brief är Dagens Opinions prenumererade veckomagasin. Det utkommer sedan 2009 och kommer varje vecka, 40 gånger per år. Här är innehållet i utgåva 15, 2025.

ledare
”Om vi skulle älska lobbyregistret i stället för att hata det”

affärer
Pa-entreprenören tog ut arvode – fick inte bli landshövding
Talangbyrån som går emot trenden

kund
Kombyrå vinnare i miljardupphandling
Svenska Spel och Riksbanken handlar byråer

case
Tre river inhouse-avdelningen
IOGT–NTO samlar andras reklam för egen kampanj
Ai ska effektivisera Västernorrlands kommunikation
Åldersgränsen som spann i 34 länder
Bredband2: Hela techbranschen är ett stort misslyckande”

medier
Trump-kritik och den svenska folkhälsan på vift på FB

undersökning & analys
Blågul lobbying upp i USA
Vårens partistök ger avtryck i media
UNDERSÖKNING: Ai ger måttlig påverkan

bransch
Branschföreningarna sågar lobbyregistret
Berghs Festival – studenter med ordfrustration
Precis stora utmaning – skaffa fler medlemmar
Branschorganisation etablerar sig i norr
Här är vinnarna i Mixx 2025

externt
Joe Biden tar in krishanterare
Löneökningen minskar inom pr

arbete
Flyktiga trender kan bli kommunikationskampanjens död
Från läkemedel till riksbank – från kommunikatörer till militärer
AMF-trio och Visita-kvintett hos S

jobba effektivt
Hur lyckas man med inbound marketing, Hannah Sjöström

spaning
BJÖRN STÅHL: Från Pripps Blå till Nick Caves byrå
HÄNT PÅ NÄTET: ‘EUs tråklag och stjärnors krig-dagen

kalendarium
DEI-backlash och kommunikatörens roll i framtiden på agendan

namn
Björn Ståhl, Mikael Söderlund, Anna Kinberg Batra, Ulf Kristersson, Henrik Landerholm, Viktor Nylén, Jacob Boe, Gisela Sunvén, Carolina Gynning, Carina Berg, Marko Lehtosalo, Irma Lehtosalo, Andreas Jerat, Roberta Allenius, Mårten Lundberg, Rune Pedersen, Johanna Andrén, Emil Juslin, Ponthus Jessmor, Britt-Marie Johansson, Rossar Svenneling Vestin, Lars-Erik Marklund, Katarina Frigell, Monika Magnusson, Isabella Rönnmark, Sofia Topphem Jupiter, Johannes Gustavsson, Jessica W Sandberg, Johan Pehrson, Lorena Delgado Varas, Gunnar Wiman, Hampus Brynolf, Amanda Frid, Camilla Wallander, Allan Åberg, Sean Canning, Emelie Löthgren, Jonas Sevenius, Klas Landelius, Henrik Olsson, Torbjörn Runvik, Carolin Wiken, Anna Westesson, Lina Hörnemalm, Daniel Ahlbert, Chris Meagher, Joe Biden, Kamala Harris, Robert Hur, Donald Trump, Anne-Catherine Worth, Beatrice Trodde, Anna Ernestam, John Nyman, Lena Hedlund, Nils Djurklou, Vendela Kirsch, Jan Björklund, Magnus Alselind, Mikael Damberg, Monica Haider, Daniel Waldenström, Johan Vanerell, Anna Iwarsson, Cecilia Lunell, Martin Ängeby, Oscar Ernerot, Chad Kazunga, Jens Orback, Niklas Holmqvist, Johanna Haraldsson, Sara Lowemark, Åsa Coenraads, Hannes Oscarsson, Thea Erlandsson, Leif Sandberg, Malin Forsbrand, Åsa Regnér, Eva Lindh, Peter Wannemark, Josefin Nauri, Helena Storckenfeldt, Amanda Björksell, Anna-Lena Bohm, Kenan Harbas, Oliver Rosengren, Disa Nilsson, Amos Friedman, Elisabet Wigholm, Peder Björk, Sascha Gidlöf, Håkan Gestrin, Mikael Magnusson, Markus Ottemark, Anders Wagner, Anna Vilén, Jakob Sahlén, Caroline Bouilly Eriksson, Rufus Ziesig, Roberto Maiorama, Anna Lihr, Elisabeth Ellidotter Gyllenhammar, Katarina Romberg, Jonatan Holst, Tomas Flodén, Christiane van Capellen, Gösta Brunnander, Sara Övreby, Anna Tybrandt, Calle Mellin, Lawen Redar, Hannah Sjöström, Nils Leonard, Ingo Johansson, Hans Brindfors, Karin Bäcklund, Erik Boltjes

saker
Forsman & Bodenfors, Veckans Brief, Precis, Urban Advisors, Moderaterna, Kreab, Stockholms stad, Collabri, Redgert Comms, Nivea, Ellos, Chilli, Kammarkollegiet, Chas Visual Management, Knowit, Gullers Grupp, Accenture, Cordial, PA Consulting, Capgemini, Professional Management, Forefront, Svenska Spel, Narva, Hallvarsson & Halvarsson, Consid Communications, Sveriges Riksbank, Norrköpings kommun, Vetenskapsrådet, Arbetsgivarverket, KKB Fastigheter, RedLocker, Hertz, Tre, Garbergs, UM, Burson, IOGT-NTO, Reform Society, Region Västernorrland, Folktandvården, Regional utveckling, Stockholm Kreativism, Apotek Hjärtat, ICA, Wenderfalck, Bredband2, Insight Intelligence, Tietoevry, Handelsbanken, Qrios, Systembolaget, Hjärt-Lungfonden, Operation Smile, Vattenfall, Hyresgästföreningen, Greenpeace, Tidningen Näringslivet, Kvartal, Dagens ETC, EU-kommissionen i Sverige, Odla med Mie, Kommunal, Röda Korset, Bixia, Håll Sverige Rent, AstraZeneca, Spotify, Saab, Ikea, Oatly, ABB, Centerpartiet, Liberalerna, Vänsterpartiet, NewsMachine, Miltton, Svensk PR, LO, Bris, Ecpat, Berghs School of Communication, Studentbyrån, Ocean Outdoor, Redhead, Visible Works, Arbeto, Intellecta, Paues Åberg, A Beautiful Soup, Jung, Diplomat, Geelmuyden Kiese, Aspekta, Sveriges Kommunikatörer, ShoreLink, IAB, Viking Line, SJ, iProspect, Dentsu Performance, Clas Ohlson, RFSU, Valtech Radon, Acast, VO2, Biden-administrationen, USAs försvarsdepartement, The View, PR Week, Läkemedelsverket, Riksbanken, N365, Appelberg, SOS Barnbyar, Länsförsäkringar Stockholm, Lennox PR, Försvarsmakten, Kungliga Hovstaterna, EFN, AMF, Visita, IFN, Riksidrottsförbundet, National Democratic Institute, Olof Palmes internationella center, Global Challenges Foundation, SKR, Rädda Barnen, Clear Channel, LRF, Regelrådet, Aleris, Botniska Korridoren, Zeiyt, Futurion, Spoon, Synsam, Mio, Oura, Pripps Blå, Nick Caves byrå, Burger King, Uncommon, Ingo, WPP-koncernen, Grey, Ogilvy, Svenska Turistföreningen, Lidl, Santa Maria, British Museum, Berghs, Leo Burnett, Lowe Brindfors, Lowe People, Cannes Lions, EU, Amazon, Vulcan, Pew Research Center, Meta, Snapchat, Discord, Instagram, Deloittes, Nato, Mashable, The Met Gala, E News

Prenumerera via http://dagensopinion.se/veckans-brief/
eller mejla prenumerera@dagensopinion.se så ordnar vi det enkelt via faktura.

Alex Mörén

Biträdande redaktör och reporter

alex@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

veckans brief – senaste utgåvan

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-16, 07:43

Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt Region Stockholm – Strategin som ska vända Narva

VECKANS BRIEF. I utgåva 16 för år 2025 berättar Veckans Brief hur pr-byrån ska erövra en ny position och hur EY utreder Region Blekinges kommunikation. Vi pratar med de största opinionsbildarna om lobbyregistret och kartlägger vilka som vill bli påverkare åt Region Stockholm. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-05-02, 08:30

Veckans Brief: Mörkat anbud vann Örebros miljonupphandling – Spets ska lyfta varumärket Sverige

VECKANS BRIEF. I utgåva 14 för år 2025 kan Veckans Brief berätta om sekretessbråket i Region Örebros upphandling. Vi intervjuar Optimizelys koncernchef, går igenom Svenska Instituetets nya strategi för varumärket Sverige och pratar med utmanarna inom svenskt fika. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-04-25, 07:49

Veckans Brief: Så lobbar pa-byråerna inför valet – Reklamlegenden rasar mot Komm

VECKANS BRIEF. I utgåva 13 för år 2025 sjösätter Veckans Brief en ny artikelserie om Sveriges reklamlegender. Vi går igenom hur pa-byråerna påverkar inför valet 2026 och kan avslöja att Nexers pr-byrå läggs ner och hur ratade Origo gjorde miljoncomeback. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-04-11, 08:18

Veckans Brief: Akademikerna om politikens utveckling – När bojkotten kom till matjättarna

VECKANS BRIEF. I utgåva 12 för år 2025 pratar Veckans Brief med tre tunga akademiker om hur politikerna och deras sätt och metoder att föra politik förändras. Vi djupdyker i bojkotten mot matjättarna, pratar kommunikation med nya Utbetalningsmyndigheten, pa med All Ears och förtroendebyggande med Norrmejerier. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-04-03, 18:59

Veckans Brief: Tankesmedjornas opinionsbildning 2025 * Konsulten som företräder två Hilma af Kling-falanger

 VECKANS BRIEF. I utgåva 11 för år 2025 pratar Veckans Brief med elva tankesmedjor om deras utmaningar och agendor för 2025. Vi kan berätta om undersökningsföretaget som erbjuder S lokala opinionsmätningar och djupdyker i konflikten om Hilma af klints samling, ur ett pr-perspektiv. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-03-28, 08:45

Veckans Brief: Fores framtid – Allt om SXSW & Albanien

VECKANS BRIEF. I utgåva 10 för år 2025 berättar Veckans Brief om framtidsplanen för Fores. Vi intervjuar Anna Karin Hatt, berättar om en storaffär i undersökningsbranschen, pratar ir med Nibe och djupdyker i SXSW och Albanien.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-03-14, 09:27

Veckans Brief: Pr-proffsens nya metoder & verktyg – Kivra öppnar för undersökare

VECKANS BRIEF. I utgåva 9 för år 2025 berättar pr-konsulterna hur de bygger nätverk och relationer med media och influerare och vilka verktyg som gäller. Almedalsfixarna berättar om prisläget, Northvolts presschef reflekterar kring konkursen och Veckans Brief berättar att Kiva har börjat sälja kontakter till undersökningsföretag. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-03-07, 07:28

Veckans Brief: PA-experterna om det geopolitiska läget – Inifrån Glädjekommissionen

VECKANS BRIEF. I utgåva 8 för år 2025 pratar Veckans Brief med 9 av Sveriges tyngsta pa-konsulter om det geopolitiska läget. Vi skriver om kommissionen som ska göra Stockholm roligare, spanar kring greenhushing och djupdyker i Santa Marias varumärke. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-02-28, 10:53

Veckans Brief: Tiktokledamöterna – Max vs Aftonbladet

VECKANS BRIEF. I utgåva 7 för år 2025 kartlägger Veckans Brief riksdagsledamöterna närvaro på Tiktok. Vi kliver in bakom konflikt-kulissen hos Max och djupdyker i Region Kalmars kommunikation. Vi kollar under huven på FOIs ukraina-verktyg Glimt och pratar hållbarhet med SPP. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-02-21, 11:11

Veckans Brief: Mediedrakarnas ai-vägar – branschens corona-skulder

VECKANS BRIEF. I utgåva 6 för år 2025 kartlägger Veckans Brief byråerna och undersökarnas skulder från pandemin. Vi pratar med Bonnier och Schibsted om deras ai-strategier och djupdyker i Region Skånes kommunikation, Mälarenergis pr och TTs nya tjänst för politisk bevakning. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • Narva värvar ir-tungviktare

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram