• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

23 May 2025

Veckans Brief: Byråerna drar in över 100 miljoner på life science – Apoteken vinner position med kommunikation

VECKANS BRIEF. I utgåva 17 för år 2025 djupdyker Veckans Brief i byråernas life science-affärer. Vi pratar med apoteken om hur de riggar och utvecklar sin kommunikation. Dessutom träffar Veckans Brief pr-byrån Année och Vänsterpartiets nya kommunikationschef. Detta och mycket mer.

Veckans Brief är Dagens Opinions prenumererade veckomagasin. Det utkommer sedan 2009 och kommer varje vecka, 40 gånger per år. Här är innehållet i utgåva 17, 2025.

ledare
”Det klarnar i byrålandskapet – stormvarning hos Svenskt Näringsliv”

affärer
Paraplyer och driv kickstartar Année
Bursons framgångsrecept: corp och snällhet
Wings kör igång talangprogram
100-200 miljoner på life science – byråerna tror på mer

kund
Energimyndigheten jagar innehåll – lampmärke väljer kombyrå

case
Apoteken vinner position med kommunikation
Vänsterpartiets nya komchef prioriterar inför valet
Kryddad pr gav Matsmart guld

medier
Anna-Karin Hatt och SD gör upp på FB

undersökning & analys
Konkursade Skop dök upp i Norstat-undersökning

verktyg & metoder
​​Pr-byrå släpper ai-assistent för Almedalen
Experter bakom kommunikatörernas ai-assistent
TT gör film av pressmeddelanden

bransch
Så blev marknadsföreningen i Stockholm hela Sveriges
SVERIGES KOMMUNIKATÖRER: Inget avtal med Akavia

externt
UNDERSÖKNING: Fördelarna med sociala medier
Provoke utser Afrikas bästa byråer

arbete
GK-duon som gräver guld i Indien
Från kassaapparat till algoritm – kunderna bestämmer
M-konsult går till nyhetsbyrå – Paues vinner o tappar konsult

jobba effektivt
Hur transformerar man data till kommunikation, John Milburn

spaning
HÄNT PÅ NÄTET: Klarnas ai-vd – mystiska Jony Ive

kalendarium
Hållbarhetskonferens och ai-driven kommunikation på agendan

namn
Anders Eriksson, Jan-Olof Jacke, Jacob Wallenberg, Daniel Bergsten, Staffan Bruzaeus, Marie Schjölin, Seán Canning, Carsten Carlsson, Jonas Eriksson, John Lofterud, Sophie Jansson, Nyamko Sabuni, Hampus Knutsson, Filippa Bolz, Ahmed Abdirahman, Edit Künstlicher, André Johansson, Alf Karlsson, Ella Bohlin, Anders Bergman, Anders Blanck, Tobias Nilsson, Marie Wickman Chantereau, Annika Wallenskog, Jakob Tellgren, Fredrik Larsson, Sara Arborén, Carolin Wiken, David Häggå, Tove Widemar Gerdin, Sofia Söderqvist, Anna Herdy, Agnes Stuber, Anne Linnea Holmstrøm, Richard Tellström, Fredrik Eriksson, Kicki Högberg, Mikael Nilsson, Anna-Karin Hatt, Henrik Åquist, Malin Appelgren, Hanna Öster, Caroline Thunved, Sara Perers, Katarina Gold, Dan Vesterberg, Walter Westerlund, Per Norell, Peter Carpelan, Fredrik Reinfeldt, Jonathan Segerström, Karin Algell, Ibrahim Baylan, Natalie Sial Berkman, Karolina Skog, Joakim Stenberg, Cecilia Skingsley, Kajsa Olofsson, Tomas Nordenskiöld, Daniel Ingmo, Erik Nilsson, Tina Hogevik, Camilla Bergvall, Maiya Tebäck, Therése Lindgren, Anna-Lena Bohm, Gina Azaric, Kristoffer Stenqvist, Peter Jannerö, Fredrik Sköld, Fredrik Wastenson, Ulrika Sundblad, Fredrik Kullberg, Josefin Lundmark, Karolina Åhs Karlsson, Robert Arvidsson, Stina Liljekvist, Stina Sandell, Per Holgård, Staffan Ekstam, John Milburn, Karin Bäcklund, Erik Boltjes, Sebastian Siemiatkowski, Jony Ive, Sam Altman, Emanuel Karlsten, Bad Bunny, Billie Eilish, Rosalia

saker
Paues Åberg, Sveriges Kommunikatörer, Almega, Svenskt Näringsliv, Tidningsutgivarna, Bonnier News, Dagens Nyheter, Dagens Industri, Expressen, Readly, Année, Narva, Rejlers, Nobia, Logistea, Klövern, Norvestor, Noa, Åkestam Holst, Ignite, Position Green, Workiva, Hallvarsson & Halvarsson, Safir, Diplomat, Fogel & Partners, EFN, Handelsbanken, Burson, BCW, Hill + Knowlton, WPP, Startpoint Advisory, Mondelez, Tre, Carlsberg, Wings PR, Klarna, Järvaveckan, EditK, Centerpartiet, The Labyrinth, Mørland & Johnsen, Nemec+Chvatal, Rud Pedersen, Reform Society, Gullers Grupp, Bellbird, LIF, Aura, BCG, McKinsey, Westander, AtrimusRx, Geelmuyden Kiese, Paritee, Ahead Group, Folkhälsodalen, Energimyndigheten, Watt & Weke, Joan Comms, Team5pm Nordics, Prime Video, SPP, Visma, Gymgrossisten, Bjuvs kommun, Kronans Apotek, Apoteksgruppen, Apotek Hjärtat, Cure Media, JMWGolin, Ica Reklam, Wenderfalck, Vänsterpartiet, Flamman, Socialdemokraterna, Ica, Matsmart, Differ Agency, SVT, Långbro Värdshus, Go’ Morgen Danmark, TV2, Systembolaget, Hjärt-Lungfonden, Vattenfall, Sverigedemokraterna, Spelinspektionen, SEB, Djurens Rätt, Kvinna till Kvinna, Bixia, Unicef, Röda Korset, Norstat, Näringslivets regelnämnd, Kommunikationscoachen, TT Nyhetsbyrån, Storykit, Marknadsföreningen i Sverige, Marknadsföreningen i Stockholm, Marknadsföreningen i Göteborg, Marknadsföreningen i Malmö, Halland (marknadsförening), Akavia, Unionen, Dik, Social Media Examiner, Provoke Media, Retroviral, We Communications, Blast Burson, Clockwork, Razor, Edelman, Glass House PR, Irvine Partners, Ethicore, ICCO, FN, Shopify, Meta, Tiktok Shop, Streetstyle, Depart.a.mental, Instagram, Tiktok, Facebook, YouTube, Shein, New Republic, Verifiera, Cowi, Eolus, Priority Impact, Priority Group, Kraftkvinnorna, Svensk Cykling, A Beautiful Soup, Branschkansliernas Service, Modernista, Bindefeld, Abby Priest, Fiat, Agera PR, SvD, Dagens Samhälle, Dagens Media, Medieföretagen, Sveriges Annonsörer, Telia, Kry, Dometic, NCC, Svenska Spel Sport & Casino, Obos, Trygg-Hansa, Elgiganten, Liseberg, Skandia, Holmen, Lantmännen, McDonalds, Ulv AI, Nike, Foreo, Airbnb, OpenAI, io, LoveFrom, Apple, Bloomberg, Google DeepMind, Omni, XAI, Notion, Anthropics, Manus, WhatsApp, Real Madrid, FC Barcelona, Manchester United, NFL, Netflix, Unicef Global, UK Government, mediepodden

Prenumerera via http://dagensopinion.se/veckans-brief/
eller mejla prenumerera@dagensopinion.se så ordnar vi det enkelt via faktura.

Alex Mörén

Biträdande redaktör och reporter

alex@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

veckans brief – senaste utgåvan

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-06-13, 09:47

Veckans Brief: Lagstiftningen som hotar kombranschen – Därför byter EFN chefredaktör

VECKANS BRIEF. I utgåva 19 för år 2025 går Veckans Brief igenom vågen av lagstiftningsinitiativ som enligt branschorganisationerna hotar kommunikationsbranschen. Vi pratar med Electrolux om företagets nya varumärkesstrategi och hur hypade Jellyfish ska lyfta Ellos. Dessutom djupdyker vi i EFNs värvningar och byte av chefredaktör. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-06-09, 08:28

Veckans Brief: Priolistan för kombranschens nya ledamöter * Experterna dissekerar strategin för Sverige

VECKANS BRIEF. I utgåva 18 för år 2025 intervjuar Veckans Brief kombranschens nya styrelseledamöter om vad de ska uträtta i branschen. Varumärkesexperterna dissekerar strategin som ska stärka Sverigebilden i utlandet. Det bjuds också på spaning från Socialdemokraternas kongress. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-05-16, 07:43

Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt Region Stockholm – Strategin som ska vända Narva

VECKANS BRIEF. I utgåva 16 för år 2025 berättar Veckans Brief hur pr-byrån ska erövra en ny position och hur EY utreder Region Blekinges kommunikation. Vi pratar med de största opinionsbildarna om lobbyregistret och kartlägger vilka som vill bli påverkare åt Region Stockholm. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-05-09, 09:06

Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling – kritiken mot Lobbyregistret

VECKANS BRIEF. I utgåva 15 för år 2025 berättar Veckans Brief om pa-entreprenören som tog ut arvode och missade jobbet som landshövding i Stockholm. Vi träffar reklamlegenden Björn Ståhl, pratar med branschföreningarna om det svenska lobbyregistret och berättar om att IOGT–NTO förbereder sig för en stor påverkanskampanj i höst. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-05-02, 08:30

Veckans Brief: Mörkat anbud vann Örebros miljonupphandling – Spets ska lyfta varumärket Sverige

VECKANS BRIEF. I utgåva 14 för år 2025 kan Veckans Brief berätta om sekretessbråket i Region Örebros upphandling. Vi intervjuar Optimizelys koncernchef, går igenom Svenska Instituetets nya strategi för varumärket Sverige och pratar med utmanarna inom svenskt fika. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-04-25, 07:49

Veckans Brief: Så lobbar pa-byråerna inför valet – Reklamlegenden rasar mot Komm

VECKANS BRIEF. I utgåva 13 för år 2025 sjösätter Veckans Brief en ny artikelserie om Sveriges reklamlegender. Vi går igenom hur pa-byråerna påverkar inför valet 2026 och kan avslöja att Nexers pr-byrå läggs ner och hur ratade Origo gjorde miljoncomeback. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-04-11, 08:18

Veckans Brief: Akademikerna om politikens utveckling – När bojkotten kom till matjättarna

VECKANS BRIEF. I utgåva 12 för år 2025 pratar Veckans Brief med tre tunga akademiker om hur politikerna och deras sätt och metoder att föra politik förändras. Vi djupdyker i bojkotten mot matjättarna, pratar kommunikation med nya Utbetalningsmyndigheten, pa med All Ears och förtroendebyggande med Norrmejerier. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-04-03, 18:59

Veckans Brief: Tankesmedjornas opinionsbildning 2025 * Konsulten som företräder två Hilma af Kling-falanger

 VECKANS BRIEF. I utgåva 11 för år 2025 pratar Veckans Brief med elva tankesmedjor om deras utmaningar och agendor för 2025. Vi kan berätta om undersökningsföretaget som erbjuder S lokala opinionsmätningar och djupdyker i konflikten om Hilma af klints samling, ur ett pr-perspektiv. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-03-28, 08:45

Veckans Brief: Fores framtid – Allt om SXSW & Albanien

VECKANS BRIEF. I utgåva 10 för år 2025 berättar Veckans Brief om framtidsplanen för Fores. Vi intervjuar Anna Karin Hatt, berättar om en storaffär i undersökningsbranschen, pratar ir med Nibe och djupdyker i SXSW och Albanien.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-03-14, 09:27

Veckans Brief: Pr-proffsens nya metoder & verktyg – Kivra öppnar för undersökare

VECKANS BRIEF. I utgåva 9 för år 2025 berättar pr-konsulterna hur de bygger nätverk och relationer med media och influerare och vilka verktyg som gäller. Almedalsfixarna berättar om prisläget, Northvolts presschef reflekterar kring konkursen och Veckans Brief berättar att Kiva har börjat sälja kontakter till undersökningsföretag. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Prime ska bli spetsigt – erbjudanden och tjänster försvinner
  • Liberalerna har hittat en ny partiledare
  • Liberalernas partiledar-pressträff skjuts upp
  • Tidigare M-minister till Rud Pedersen
  • 93 procent i vinst för Stefan Löfven

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram