• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

05 Aug 2025

Vattenfall vill skapa snackis med sjösnacks

Vattenfall sjösätter med hjälp av den brittiska skådespelaren Samuel L. Jackson och byrån Nord DDB snacks för att få till en snackis om havsbaserad vindkraft och livsmedelsproduktion.

Produkten heter Wind Farmed Seaweed Snacks är producerade av av tång odlad på rep mellan vindkraftverk vid Vattenfalls danska vindkraftspark Vesterhav Syd.

Produkten ska dock inte säljas kommersiellt utan bära fram Vattenfalls budskap: ”att energianläggningar kan användas till annat än att producera fossilfri el, till exempel stödja livsmedelsproduktion som samtidigt bidrar till att återskapa marina miljöer”.

”Det finns en enorm potential i fossilfria energianläggningar bortom själva elproduktionen. Målet här är att lyfta fram en mindre känd fördel, möjligheterna under turbinerna. Samma yta kan användas för att stödja livsmedelsproduktion som bidrar till att återställa den marina miljön”, kommenterar. Monica Holmvik Persdotter, varumärkeschef på Vattenfall.

Kampanjen bärs av skådespelaren Samuel L. Jackson, som har en bakgrund som student i marinbiologi och som har spelat i filmer som Pulp Fiction och Star Wars.

Kampanjen drar i gång på Vattenfalls huvudmarknader: Storbritannien, Sverige, Finland, Tyskland och Nederländerna. Mediemixen är bred och består av tv bio, onlinevideo, utomhusreklam och print.

Målgruppen är bred då Vattenfalls vill ”utbilda allmänheten, visa möjligheter och utmana de förutfattade meningar som finns om vindkraftverk”, berättar en representant för Nord DDB.

arbetsgrupp
regissörer
Max Vitali på NLAB och Nils Janlert på Nord DDB.

matproducent: Wavy Wonders

kreativ byrå Nord DDB

mediebyråer OMD (Sverige) Dagmar (Finland) UM (Nederländerna) Havas (Tyskland)

casting och talangupphandling Jan Taubert, vd, R&CPMK London

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

energikampanjklimat

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-10, 20:13

Nio företag går in i Vattenfalls kärnkraftsbolag

Nio större svenska företag som är delägare i Industrikraft går in som delägare i Vattenfalls bolag Videberg Kraft, som ska verka för att få statligt stöd till att bygga nya kärnkraftverk i Sverige.

energi
2025-11-03, 11:18

Kampanjen som ska lansera Simona Mohamsson (l)

Liberalerna kör igång en kampanj som ska göra partiledaren Simona Mohamsson mer känd. I kampanjen döps Simona Mohamsson om till bland annat ”Skolsson”. ”Mobilförbudsson”, ”Möjlighetsson”, ”Borgerligsson” och ”Knäckgängensson”.

kampanjpolitikval 2026
2025-11-03, 08:21

Tvärstopp för vindkraften

Green Power Swedens nya statistik och prognos tyder på tvärstopp för utbyggnaden av vindkraften i Sverige.

klimatUndersökning & Analys
2025-10-14, 14:53

Lasse Åberg fixar banankontakt med unga för Del Monte

Den internationella livsmedelsjätten Del Monte testar om en 85-årig Lasse Åberg kan få unga att äta mer frukt i Sverige.

kampanj
2025-09-29, 14:05

Pressbyrån vill flytta Kanelbullens dag – startar ”fackförbund”

Pressbyrån startar med hjälp av sin reklambyrå Åkestam ett fiktivt fackförbund. Syftet är att flytta Kanelbullens dag från till en vardag. Och få till en snackis.

kampanj
2025-09-23, 07:59

Prime receptbelägger Sverige

Med hjälp av sin byrå Prime kör Visit Sweden igång en kampanj där Sverige marknadsförs ”på recept”. Flera läkare stöttar kampanjen.

kampanj
2025-09-23, 07:21

Stockholm Resilience samarbetar med konsultjätte

Den brittiska konsultjätten PwC sluter börjar samarbeta med Stockholm Resilience Centre.

klimatKundrörelser
2025-09-19, 10:07

Branschförbunden oroas över havererade energisamtal

Två tunga branschförbund oroas över att energisamtalen mellan regeringen och oppositionen har avlutats utan att någon bred överenskommelse kunnat uppnås. Detta sannolikt efter att Sverigedemokraterna inte ville oroa kärnväljare inför valet 2026 genom att skriva på för statliga subventioner av havsbaserad vindkraft.

energiopinionsbildningpolitik
2025-09-03, 09:05

2030-sekretariatetet: De är för dåliga att kommunicera klimatnytta

2030-sekretariatetet har korat tre finalister för sitt Greenhush-pris som utser de aktörer eller branscher som är sämst på att berätta om den klimatnytta de faktiskt tillför.

klimat
2025-08-31, 21:54

Branschen hyllar – naturskyddet sågar skogsutredningen

Åsikterna om skogsutredningens slutbetänkande kan delas upp i två läger: skogsindustrin i ett och naturskyddsorganisationerna i ett annat.

klimatopinionsbildningpolitik
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 11:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 11:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 13:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief 37: EFN-chefen som styr Lundbergs…
  • EFNs chefredaktör om sin anställning och sina…
  • Komexperter: Politiker och journalister lämna X
  • CVE-chefen talar ut om affären med Brit Stakston
  • Partner lämnar Kekst efter 14 år

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram