
Produkten heter Wind Farmed Seaweed Snacks är producerade av av tång odlad på rep mellan vindkraftverk vid Vattenfalls danska vindkraftspark Vesterhav Syd.
Produkten ska dock inte säljas kommersiellt utan bära fram Vattenfalls budskap: ”att energianläggningar kan användas till annat än att producera fossilfri el, till exempel stödja livsmedelsproduktion som samtidigt bidrar till att återskapa marina miljöer”.
”Det finns en enorm potential i fossilfria energianläggningar bortom själva elproduktionen. Målet här är att lyfta fram en mindre känd fördel, möjligheterna under turbinerna. Samma yta kan användas för att stödja livsmedelsproduktion som bidrar till att återställa den marina miljön”, kommenterar. Monica Holmvik Persdotter, varumärkeschef på Vattenfall.
Kampanjen bärs av skådespelaren Samuel L. Jackson, som har en bakgrund som student i marinbiologi och som har spelat i filmer som Pulp Fiction och Star Wars.
Kampanjen drar i gång på Vattenfalls huvudmarknader: Storbritannien, Sverige, Finland, Tyskland och Nederländerna. Mediemixen är bred och består av tv bio, onlinevideo, utomhusreklam och print.
Målgruppen är bred då Vattenfalls vill ”utbilda allmänheten, visa möjligheter och utmana de förutfattade meningar som finns om vindkraftverk”, berättar en representant för Nord DDB.
arbetsgrupp
regissörer Max Vitali på NLAB och Nils Janlert på Nord DDB.
matproducent: Wavy Wonders
kreativ byrå Nord DDB
mediebyråer OMD (Sverige) Dagmar (Finland) UM (Nederländerna) Havas (Tyskland)
casting och talangupphandling Jan Taubert, vd, R&CPMK London
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Vill du vara en nyckelperson i att stärka kommunikationen för Sveriges läkarförbund och skapa värde för våra medlemmar? Har du erfarenhet av webbutveckling och medlemsvård...