Det är fackföreningen Seko på Infranord som via Dagens Nyheter på onsdagen anklagade Socialdemokraterna för att vara på väg att bryta löftet.
Under gårdagens presskonferens på Infranord gav dessutom varken statsminister Stefan Löfven eller finansminister Magdalena Andersson något besked i frågan utan hänvisade till en utredning som ska presenteras nästa vecka, som enligt DN kommer visa på stora brister i Trafikverkets planering av underhållet.
Men Vänsterpartiet, som är med och förhandlar om budgeten, har ingen anledning att tro att regeringen inte skulle stå fast vid förslaget.
– Vi har inte fått några andra signaler i våra förhandlingar med regeringen om att de skulle släppa på det. Vi utgår från att det blir precis som vi sagt, säger Vänsterpartiets trafikpolitiska talesperson Emma Wallrup till Dagens Opinion.
Infrastrukturminister Anna Johansson (s) säger samtidigt själv till Dagens Nyheter att det kan bli så att de privata aktörerna får vara kvar.
– Det är inte formen som är vallöftet primärt. Vallöftet primärt är att tågen ska komma och gå i tid, säger hon.
Hur tolkar ni hennes uttalande?
– Jag vill inte recensera Anna Johansson. Men det har varit tydligt att det som gäller faktiskt gäller, att det ska ske i statlig regi. Det är vad vi utgår ifrån och vi är tydliga med att vi står fast vi det som vi kommit överens om, säger Emma Wallrup.
– Jag vill inte recensera Anna Johansson. Men det har varit tydligt att det som gäller faktiskt gäller, att det ska ske i statlig regi. Det är vad vi utgår ifrån och vi är tydliga med att vi står fast vi det som vi kommit överens om, säger Emma Wallrup.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...