Utan tvekan är utomhusreklam något de flesta partier överväger. Så även valåret 2018.
 
”Efterfrågan är som vanligt inför val mycket hög. Bland de politiska partierna finns ett stort intresse av att synas i det offentliga rummet”, berättar Ola Klingenborg, Skandinavienchef för Clear Channel, via mejl.

Vad kännetecknar denna valrörelse jämfört med tidigare när det gäller era erbjudanden och affärer?
”Rent generellt så har både vi och partierna varit ute i god tid den här gången. Den stora trenden är inte helt oväntat en tydlig efterfrågeökning på digitala utomhusreklamformat.”
Men det finns också moln över Clear Channels kanal. Koncernen som huvudäger den globala koncernen Clear Channel har gått i konkurs.

Finns det risk att möjligheten att annonsera hos er påverkas av er slutägare Iheart har försatts i konkurs?

”Nej. Ihearts pågående skuldomstrukturering påverkar inte oss. Clear Channel är ett eget börsbolag listat på New York-börsen och för oss är det business as usual som gäller och vi ser fram emot 2018 där vi investerar ytterligare 10-tals miljoner för att stärka vårt redan överlägset starkaste erbjudande i Sverige och resten av Skandinavien.”

Dock går det att läsa sig till att Clear Channel International har en fordran på Iheart Media på 1 miljard dollar och att Clear Channel i Sverige har fordringar på runt en halv miljard kronor, som kanske inte går att återfå efter konkursen. Hur ligger detta till och hur påverkas era leveranser?
”Utan att närmare kommentera Ihearts skuldomstruktureringsprocess så tror jag att du fått det här lite om bakfoten. Som du säkert sett när du läst alla dokumenten ifrån USA, så är det amerikanska Clear Channel Outdoor Holdings som har en fordran på Iheart. Inte det europeiska bolaget Clear Channel International. Vi är helt trygga med att det svenska bolagets finansiella situation inte kommer att påverkas av vad som händer med en av våra aktieägare på börsen i USA. ”
Clear Channel har bland annat via upphandling förnyat kontraktet att sälja utomhusreklam i Stockholms tunnelbana för Storstockholms lokaltrafik (SL). SLs Trafiknämnds ordförande, moderaten Kristoffer Tamsons har påpekat att det är viktigt att SL få garanterade intäkter.

SL-avtalet stipulerar ju att ni betalar hyra på 300-350 miljoner per år i hyra, hur påverkas det givet situationen med ert ägarbolag?
”Det påverkas inte alls. Vi kommer att uppfylla alla åtaganden mot våra kontraktsparter”, anser Ola Klingenborg.
Efter beskedet om Ihearts konkurs har Clear Channel även fått uppdraget att sälja bussreklam för SL. Detta efter att konkurrenten Wall Street avslutade samarbetet med SL.
”Det är ett mindre kontrakt, men vi är alltid glada att kunna förstärka vår position som marknadsledare i Stockholm”, kommenterar Ola Klingenborg.

Finns då utrymme kvar att köpa till valet eller är det utsålt?
”Det finns fortfarande en del format kvar främst i tunnelbanan i Stockholm, men vår Adshelprodukt är i det närmaste fullbokad. Vi tror att det närmare valet kommer att vara många som vill använda digital utomhusreklam för att snabbt kunna respondera i den dagsaktuella debatten. Man kan via våra digitala skyltar snabbt få ut debattinlägg i valrörelsen baserat på aktuella frågor och hur debatten rör sig. Och här har vi fortfarande utrymme kvar i hela Sverige.”