Jag pratar med en redaktör som är ytterst insatt marknadsföring och politik. Så säger hen plötsligt det där självklara som nästan bara händer i Kejsarens nya kläder. Hen säger: varför sätter inte de partierna ut namnen på dem som visas på valaffischerna? Ja, varför gör det inte det?
Grunderna i framgångsrik reklam är ett relevant, positivt budskap som når rätt publik och, detta är viktigt, har en tydlig avsändare.
Om det nu är Ulf Kristersson eller Stefan Löfven det ska röstas på, skulle det inte vara bra då att sätta ut namnet på vederbörande? Partierna visar av hävd enorma ansikten, en minimal partilogga och ett generiskt budskap. Detta betalar partierna dyra pengar för till glassiga byråer.
Är jag en idiot? Alla vet vem väl vem Stefan Löfven är? Ja, men det kanske ändå kan vara bra sätta ett personnamn top of mind när det ska kryssas i valsedlar. Hur är de med invandrarna som ska rösta, har de full koll på att den svart-vita mannen på de blåa affischerna ö
versätts till ”Ulf Kristersson” på valsedeln? Varför chansa? Alla känner igen grillen på en Volvo, men i reklamen sätter företaget ändå ut sitt namn.
Ännu mer konstigt blir det när partiföreträdare lite längre ner i rank på partierna visas upp. Jag ska ärligt säga att inte ens jag klarar alla namn. Eller som Kristdemokraterna som visar ett anta olika kvinnor, varav någon gråter. Tänk om mindre insatta väljare tror att de ska rösta på en gråtande kvinna?
Ett av få undantag är Moderaterna i Stockholm som sätter ut namnet på sin finansborgarrådskandidat Anna-König Jerlmyr. Der gör även finansborgarrådet Karn Wanngård (s). Hur många extra kryss får de för det genidraget?
Misstanken är att partierna gör reklam utifrån sina egna mindset. Alla i partiet vet ju att Ebba Busch Thor är partiledare för KD, så då fattar väl alla andra det också.
Kanske är det så att valaffischerna mest är till för att mobilisera de egna kampanjarbetarna?
Kanske skulle en kickoff i Globen då vara både billigare och effektivare. Och mindre skräpig.
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, Dagens Opinion, rolf@dagensopinion.se
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.