Utredningen tillsattes av Alliansregeringen men det är den rödgröna regeringen som får ta emot slutbetänkandet, En annan tågordning – bortom järnvägsknuten (SOU 2015:110), innehåller en mängd förslag.
Utredaren Gunnar Alexandersson hade begärt mer tid, men det ville inte den rödgröna regeringen gå med på.
En av de tyngsta slutsatserna är att regeringen inför byggande av höghastighetsbanor behöver reda ut vilka aktörer som ska ta tillträde till järnvägen och inte minst vad järnvägen ska användas till.
Det råder brist på statistik, anser utredaren. Det råder också brist på "tydliga prioriteringar från statens sida" för tillträde till spåren.
Trafikverkets kapacitetstilldelningsprocess som styr hur det statliga järnvägsnätet används, duger inte, anser utredaren som också vill ha bort kravet på "samhällsekonomisk effektivitet" ur lagen om prioritering av trafik då detta inte löser konflikter om tillträdet till järnvägen.
Utredaren anser också, möjligen något överspelat, att staten inte "bör" påbörja förhandlingar med kommuner och regioner om medfinansiering av höghastighetsjärnvägar innan staten har tagit ställning till vad som ska prioriteras.
Utredaren ifrågasätter även det statliga ägandet i bolag som SJ, Green Cargo, Jernhusen och Infranord. Detta eftersom staten redan har kontroll på järnvägen genom att staten kontrollerar Trafikverket som är dominerande på infrastruktur och genom Transportstyrelsen som hanterar säkerhet och tillsyn. Dessutom bestämmer staten över spelreglerna på marknaden.
Staten kan också ta ett utökat ansvar för trafikförsörjningen på de nationella linjerna och då är det rimligt att sälja ägandet i första hand i SJ och på sikt även Green Cargo, Jernhusen och Infranord.
Karolina Boholm, som varit kopplad till utredningen men till vardags jobbar som transportchef för Skogsindustrierna och sitter i styrelsen för lobbyorganisationen Näringslivets Transportråd, protesterar i ett yttrande omedelbart mot idén att sälja Green Cargo:
"Från transportköparnas sida finns stor tveksamhet till försäljning av Green Cargo. För en fungerande järnvägsmarknad behövs flera aktörer och fungerande konkurrens. Det är därför viktigt att en eventuell försäljning av Green Cargos inte leder till att det finns färre tågoperatörer på den europeiska marknaden, vare sig de är privata eller statliga. Att bryta ut vissa delar av Green Cargos verksamhet för försäljning är också tveksamt", skriver hon.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega söker näringspolitisk expert
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Group IR & Communication Manager till Attendo
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...