– Vi vill lyfta frågan om arbetskraftsinvandring. Socialdemokraterna har sagt att de vill göra en positionsförflyttning. För oss är det viktigt att man värnar öppenheten och transparensen. Det är viktigt för Sveriges konkurrenskraft. Vi är oroliga att företagen lämnar landet om man snävar åt reglerna, så att det inte går att rekrytera rätt kompetens, säger Unionens opinionschef Anna Erhardt.
Hur gör ni för att den här frågan ska behandlas på rätt sätt här på kongressen?
– Vi har seminarium med justitieminister Morgan Johanssons statssekreterare och olika politiker och med företag som har stort behov av arbetskraftsinvandring. Vi sätter näringsminister Mikael Damberg i heta stolen. Vi tycker att det här är en näringslivspolitisk fråga.
– Vi har seminarium med justitieminister Morgan Johanssons statssekreterare och olika politiker och med företag som har stort behov av arbetskraftsinvandring. Vi sätter näringsminister Mikael Damberg i heta stolen. Vi tycker att det här är en näringslivspolitisk fråga.
Är inte arbetskraftsinvandringsfråga en fråga för arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (s)?
– Det förutsätter vi absolut. Vi vill positionera frågorna så man ser att det finns en väldigt tydlig koppling till näringspolitiken och Sveriges konkurrenskraft, säger Anna Erhardt, och berättar om Unionens nya innovativa grepp:
– Vi har en digital kampanj som riktar sig direkt till alla ombud. Då jobbar vi med redaktionellt innehåll, så att ombuden enkelt kan förstå vad det handlar om. Vi gör filmer, explainer-filmer och intervjuer med arbetskraftsinvandrare, som berättar varför de har kommit till Sverige. Cybercoms vd berättar att deras företag är helt beroende av arbetskraftsinvandring för att kunna stanna här i Sverige. Ingen utanför kongressen ser den här kampanjen. Den är extremt målgruppinriktad.
Gör ni en trade union-splaining?
– Vi vill ju ligga i framkant. Vi tror digital opinionsbildning är extremt viktigt. När du planerar opinionsaktiviteter, måste du börja i det digitala.
När ni jobbar så mycket digitalt, hade ni egentligen inte behövt åka hit?
– Jo, vi behöver vara här. Vi bygger upp hela vår digitala närvaro närvaro kring det vi gör här. Seminarier och Heta Stolen och kommer att bli väldigt digitala. Vi får ihop vår digitala opinionsbildning på det viset.
Ni investerar en del för för att få ställa ut hos Socialdemokraterna. Hur räknar ni hem den investeringen?
– Vi ser det som en investering att vara här och det ger valuta tillbaka, både till våra medlemmar men också till de framtida medlemmarna, säger Anna Erhardt.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...