Totalt ska 622,5 miljarder investeras 2018-2029. Tidigare har höghastighetbanor med betongfundament för 230 miljarder kronor diskuterats. Det är också dessa höghastighetståg som har förespeglat för att få kommuner att lova investeringar i bostadsbyggande i utbyte mot att höghastighetståget ska svepa förbi.
Trafikverket föreslår två nya stambanor, Malmö-Stockholm, Göteborg-Stockholm, som byggs på traditionell teknik som klarar 250 kilometer per timme.
Hur mycket billigare det blir har inte Trafikverket siffror på under presentationen.
”Det är en betydande minskning”, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.
Bara för Ostkustbanan skulle det innebära 10 miljarder mindre i investeringar.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...