Almedalsgarderoben är ett initiativ från Svensk Handel och Swedish Fashion Council där Almedalens besökare kan låna kläder från svenska varumärken och sedan återlämna dem innan veckan är slut.
Det nya samarbetet med Almedalsgarderoben innebär att Tradera kommer att buda ut de klädesplagg som bärs av kända profiler under veckan, för att lyfta frågan om hållbart mode. Överskottet från auktionerna kommer att gå till Naturskyddsföreningen.
Några av profilerna inkluderar Annie Lööf (c), Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande för Svenska Riskkapitalföreningen, Alice Teodorescu, ledarskribent på Göteborgs-Posten och Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
– Den största produkten på Tradera är kategorin kläder och skor och har vuxit ordentligt de senaste åren. Äntligen börjar köp av second hand ta fart även i större kretsar, från att tidigare ha varit en mindre målgrupp. Allt fler svenskar inser att vi måste göra förändringar i modebranschen och i större utsträckning få plaggen att elva längre för att modet ska vara hållbart i framtiden. Det här samarbetet handlar om att uppmärksamma och belysa frågan om hållbart mode, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.
Tradera har varit på plats i Almedalen åtta år i rad men samarbetet med Almedalsgarderoben är nytt för i år.
Väl på plats i Almedalen tillhandahåller Svensk Handel och Swedish Fashion Council Den fysiska Almedalsgarderoben i Handels Hus på Donnersgatan 1. Där kommer profilerna låna sina kläder och fotograferas för att sedan bära plaggen någon gång under politikerveckan.
Tradera åker ned med två anställda som enbart kommer att jobba med att lyfta initiativet och frågan om hållbart mode. Sofia Hagelin vill inte kommentera budget för initiativet.
Pr-arbetet bakom Almedalsgarderoben sköts av byrån Juno PR.
– De står för själva pr-inastserna och har tagit fram ambassadörerna som är med från början, säger Sofia Hagelin.
Tradera kommer primärt att marknadsföra Almedalsgarderoben i digitala kanaler.
– Det blir främst digital kommunikation som sociala medier, nyhetsbrev, Traderas egen sajt och sedan native-marknadsföring.
Alexander Mörén
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...