Det är i ett debattinlägg i Svenska Dagbladet som de tidigare förhandlingspersonerna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman presenterar flera förslag till hur den nya höghastighetsbanan ska kunna finansieras.
Ett handlar om att ta till vara på ”de värden som uppstår tack vare den nya höghastighetsjärnvägen”. Här åsyftas både banavgifter men också ”ökade fastighetsvärden som höghastighetsjärnvägen ger”. Det kan handla om exempelvis en ”tillfällig infrastrukturskatt på bostäder och lokaler i närheten av stationerna”.
Den allra största delen av finansieringen blir dock via statliga anslag och enligt Sverigeförhandlingen bör staten överväga att låna pengarna. Och om ett lån inte är att föredra föreslås OPS-modellen (offentlig-privat samverkan), där staten betalar en privat aktör för att bygga, finansiera och underhålla järnvägen.
”Vi anser dock inte att OPS bör användas för hela projektet då investeringen är så omfattande att riskerna skulle bli för stora”, skriver de.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.