Generellt stiger ländernas varumärkesvärde efter pandemin.

Fortsatt ligger USA etta. Landets nationsvarumärke ökar enligt Brand Finance med 7 procent till 26 472 miljarder dollar. Tvåa kommer Kina som ökar med 8 procent till 21 528 miljarder dollar. Energikrisens Tyskland ökar med 4 procent och går om Japan som trea.

Sverige ökade sitt värde med 8 procent till 780 miljarder dollar och klockar in på plats 16(18) före Förenade Arabemiraten och Mexiko.

Ryssland tappar från plats 16 till 24 och tappar 144 miljarder dollar i värde.

”Även om det stämmer att det finns en vida spridd avsky mot Ryssland i Sverige och Storbritannien och många andra länder i väst, är det inte en universell uppfattning. Till exempelvis länder som Kina och Indien har en annan syn”, mejlar Michael Josem, kommunikationschef på Brand Finanse.

Han lägger till:

”Många skiljer också på det ryska folket och Putin-regeringens beteende. Den ryska nationen har ett värde, separerat från den nuvarande regimen och där bor fortfarande närmare 150 miljoner människor och landet har en ekonomi i storlek med Italiens och Brasiliens”.

Ukraina tappar 22 miljarder dollar i varumärkesvärde och tappar från plats 59 till 55.

Mest ökar Serbien och Georgien som båda ökar med 24 procent i värde.