Serviceavgifter från medlemsföretagen ökade med 5,9 procent till 140 miljoner kronor. Intäkter från ägarandelar i bolag som Svensk handel juridik, Handelns utredningsinstitut och Presentkort AB föll med 14 procent till 27 miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade med 46 procent till 8,3 miljoner kronor. Antalet medarbetare minskade med fyra till 101 personer. Ändå ökade lönekostnaderna. Styrelsen och vd höjde lönen från 3,2 till 3,8 miljoner kronor.
En rikskampanj med syftet att stoppa butiksrån var en av Svensk Handels ”väsentliga händelser” under 2009. Organisationen byggde även om sin sajt och ökade trafiken från 12 000 till 50 000 besökare per månad. Svensk Handel lade också krut på att informera om den nya kassaregisterlagen. Dessutom inleddes bygget av ett gårdshus i glas i sju våningar på 400 kvadratmeter.