Priset har tidigare hetat Stora informationspriset, men byter nu alltså namn efter att föreningen bytt namn.
– Det blev naturligt att priset istället skulle heta Stora kommunikatörspriset, förklarar Jeanette Agnrud, pressansvarig på Sveriges Kommunikatörer.
 
Förutom namn byter föreningen även fokus på priset.
– Förut har priset gått till en organisation, men nu blir det större fokus på en individ. Vi har en vision om fler och mer kommunikativa organisationer, och för att åskådliggöra det på ett mer konkret sätt har vi valt att mer uppmärksamma de enskilda människorna, säger Jeanette Agnrud.
 
Vad är årets kommunikatör?
– Årets kommunikatör har gjort en stor kommunikativ insats under året som gått. Man behöver inte ha kommunikatör som titel, utan det kan vara en vd, föreläsare eller i princip vem som helst.
 
I år låter Sveriges Kommunikatörer dessutom allmänheten att för första gången utse vinnaren genom en webbomröstning.
– Juryn ska ta fram tre kandidater som man sedan kan få rösta om. Vi tror att folk vill vara med och bestämma, vi tror att det känns mer angeläget då, säger Jeanette Agnrud.
 
Hur många nomineringar tror ni att ni får in?
– Det är svårt att säga. Men vi är glada om vi får in i alla fall 30 stycken.
 
Nomineringstiden pågår fram till den 6 januari 2013, och omröstningen sker på webben under februari. Priset delas ut den 21 mars.
 
Juryn för Stora kommunikatörspriset:
• Helena Stålnert, informationsdirektör på SSAB
• Emma Stjernlöf, nordisk kommunikationschef på Google
• Carin Götblad, regeringens samordnare mot våld i nära relationer
• Carl-Viggo Östlund, VD på SBAB Bank och mottagare av Stora Informationspriset 2011
• Irene Svenonius, stadsdirektör Stockholm Stad och mottagare av Stora Informationspriset 2010
• Gunilla Steinwall, generalsekreterare och VD Hjärnfonden
• Tom Beckman, kreativt ansvarig och partner på Prime
• Micael Dahlén, professor i marknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm