Programmen inleds med en vinjett där annonsörerna exponeras. Annonsörerna får också ett extra avsnitt som är annonsmärkt. Programmet produceras av den svenska journalisten och juristen Julia Atiyeh, som har sina rötter i Syrien. I intervjuer och samtal har hon låtit experter berätta om saker som arbets- och bostadsmarknaden, språkförbistring och pensionssparande. Personerna som deltar har alla gått igenom svårigheter.
Tio program finns inspelade. De ska sändas fram till oktober och distribueras via den egna sajten Makeitinsweden.se, appar och via den arabiskspråkiga tidningen Al Kompis Facebooksida.
Projektledare är journalisten Jacob Bursell, från ekonomipodden Kapitalet.
Är det här en vinstmaskin eller ideell verksamhet?
– Det är ingen vinstmaskin men heller ingen ideell verksamhet. Starten har varit behäftad med en del svårigheter som att jag är ansvarig utgivare men inte förstår ett ord av vad Julia säger. Så jag har varit tvungen att anlita en tolk. Men min ambition är att det ska bli kommersiellt och jag tror man kan använda Make it Sweden till att bygga upp ett varumärke för den här och andra språkgrupper, säger Jacob Bursell, och berättar att han nu är ute och letar finansiärer till omgång två av podden.
– Det är ingen vinstmaskin men heller ingen ideell verksamhet. Starten har varit behäftad med en del svårigheter som att jag är ansvarig utgivare men inte förstår ett ord av vad Julia säger. Så jag har varit tvungen att anlita en tolk. Men min ambition är att det ska bli kommersiellt och jag tror man kan använda Make it Sweden till att bygga upp ett varumärke för den här och andra språkgrupper, säger Jacob Bursell, och berättar att han nu är ute och letar finansiärer till omgång två av podden.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...