I höstas tog Socialdemokraternas dåvarande kommunikationschef Nina Wadensjö över som vd för AiP Media som då drev tidningarna Aktuellt i Politiken, Stockholms Tidningen och Ny Tid. Hon fick mandat att genomföra större förändringar och lägger AiP Media ner Stockholms Tidningen och Ny Tid, som har fungerat som lokala editioner av Aktuellt i Politiken i Stockholm och Göteborg.
– Det är inte jättelätt att se att se att de som papperstidningar kommer att växa och få fler prenumeranter. Samtidigt behöver vi genomföra ett jättestort digitaliseringsarbete på Aktuellt i Politiken, så det handlar om att göra prioriteringar, säger Nina Wadensjö.
I dag jobba elva personer totalt på AiP Media. De kommer att bli färre.
– Vi kommer att göra uppsägningar på grund av arbetsbrist.
Förhandlingarna pågår nu och Nina Wadensjö vill inte berätta om hur många som det är tänkt ska jobba på AiP Media framöver.
– Vi har till exempel en hel redaktion i Göteborg, så det är klart att det kommer att hända saker, säger Nina Wadensjö.
Redan nästa vecka kommer Aktuellt i Politiken som en tjockare utgåva med Göteborgs- och Stockholmsbevakningen inkluderad.
Den 1 april får Aktuellt i Politiken en ny layout.
Veckan före partikongressen i Göteborg 8-12 april, kommer AiP Media att lansera sin nya sajt, som utvecklas nu av Mimmi Toreheim, digital strateg, som värvades från partikansliet runt årsskiftet. Formen har tagits fram av Eva Jais-Nielsen.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...