Regeringen håller just nu på att utreda ett förslag på avståndsbaserad vägslitageskatt för tunga lastbilar, den så kallade kilometerskatten. Utredningen ska vara klar 9 december 2016. Redan nu börjar Centerpartiet kampanja för att utredningen ska skrotas.
Centerpartiets tror att skatten kan slå hårt mot de småföretagare som befinner sig och verkar utanför storstäderna, till exempel åkerier. Ola Spännar, Centerpartiets kommunikationschef berättar tankarna bakom kampanjen:
 
– Det  finns ett start intresse för att jobba med den här frågan lokalt ute i landet. Vi kommer att jobba med namninsamlingar i kampanjen. Vi tror att skatten kommer slå hårdast mot de små företagen på landsorten.
 
En video har lanserats som en start på kampanjen där en småföretagare från Småland,  som är beroende av transporter, får säga vad hon tycker om förslaget.
– Vi vill jobba i högre utsträckning med att berätta historier, i politiken blir det lätt mycket siffror. Vi vill visa på riktiga människors vardag och hur politiska beslut kan slå. Kajsa, som videon handlar om jobbar mycket med export och vi vill förmedla hennes story.

Hur går det till?
– Rent praktiskt kommer vi ha en kampanjsida dit människor kan gå in och skriva under. Här och var kommer vi också jobba med fysiska namninsamlingar.

Vilka vill ni påverka?
– Det handlar om att visa upp frågor som handlar om landsbygdens villkor. Sådana frågor hamnar ofta i medieskugga. Vi vill påverka påverkare, så att såga och media nationellt, företagare.

Hur passar kampanjen in i Centerpartiets övergripande kommunikation?
– Det passar in så att i flera år har vi drivit tre huvudfrågor. Det är miljö, jobb och småföretagande. Det här är en fråga som berör landsbygdsutvecklingen och småföretagare.

Ingår det här i valrörelsen på något sätt?
– Allt vi gör nu ingår i valrörelsen och vi är väl förberedda inför den. Den har redan börjat för oss.

Varför valde ni just kilometerskatten?
– Därför att det är en konkret fråga som går att göra begriplig och är avgränsad. Den har också stora negativa effekter så den är viktig. Det kan handla om hundratusentals kronor för ett litet åkeri. Vi som bor i Stockholm som inte är lika beroende av lastbilar märker kanske inte av skatten lite mycket. Men är man beroende av att det kommer varor till den lokala Ica-butiken så märks det av och blir påtagligt i vardagen.

Vad hoppas ni att kampanjen ska leda till?
Att regeringen drar tillbaka förslaget och lägger ned utredningen. Vi vill få regeringen att inse att det var en dum idé från början.