SJ motattackerar byråkonsult på Affärsvärlden
Fredric Thunholm presenterar på Affärsvärlden som ”kommunikationsstrateg på mediebyrån Wavemaker och har bloggen ’Tänk på döden’”.
Den 23 juni, dagen före midsommarafton, publicerade Affärsvärlden, som normalt skriver om börsbolag, en kolumn där han kritiserade SJ.
Fredric Thunholm var arg på SJ, inte minst dess kundtjänst:
”Gryningspyromanen bryr sig mer om brandsäkerhet än vad SJ bryr sig om sina kunder”.
Och vidare: ”om någon skulle fråga mig – apropå brandsäkerhet – om jag hade lust att ta med en högaffel och några facklor för att tåga mot SJ:s huvudkontor, ja, då hade jag följt med”.
SJ gick till motattack, något som också blev föremål för en krönika av Fredric Thunholm.
Han berättar att:
* han fick ”ett mejl från en hög chef på SJ” till sin jobbmejl.
* SJ-chefen även skriver ’Vad sägs om att ses och tala lite om varför saker fungerar som det gör och varför vissa saker inte gör det?’.
* Han får ett mejl från chefen på Wavemaker och en mötesinbjudan från henne där även koncernbolaget GroupMs vd står med, mejlet har rubriken ’Stämma av mejlet från SJ’.
* Chefen på Wavemaker fått ett mejl från SJs ledningsgrupp som talar om ’ett nytt lågvattenmärke’.
* SJs vd har skickat nästan mejl liknande ledningsgruppens till Peter Benson, chefredaktör på Affärsvärlden.
* GroupMs vd får ett mejl om det är ”problematiskt” att Fredric Thunholm inte presenteras som privatperson och att det kan påverka upphandlingen. På en fråga får Group Ms svaret att Wavemaker skriva ett internmejl där det framgår att ”det absolut inte är okej att skriva krönikor om man jobbar på GroupM/Wavemaker”.
SJs presschef Tobbe Lundell verkar inte helt nöjd med sitt bolags kommunikationsupplägg. Han berättar:
– Thunholm skrev en krönika som väckte väldigt starka reaktioner hos många av våra medarbetare eftersom han höll en väldigt uppviglande ton. Vår försäljningschef, Mats Almgren, kontaktade honom och frågade vad han menade. Sedan drog det i väg i en mejlväxling som blev överdriven. Det ledde till att vår vd kontaktade ansvariga utgivaren (Peter Benson) på Affärsvärlden, för att fråga om han visste om att detta skrivs. Vi tyckte att det blev osmakligt och ville veta vad det handlade om.
Hur blev er kommunikation med Affärsvärlden?
– Med en tillbakablick kan vi se att det inte blev bra alls. I grunden var det en stark reaktion från våra medarbetare på grova formuleringar. Sedan, att det blev en diskussion om mediebyråer och kommandeupphandlingar, var det inte alls avsikten. Det är inget som är SJs ståndpunkter. Vi gick för långt.
Hur kom det att handla om upphandlingar?
– Thunholm presenterades i krönika som kommunikationsstrateg på en mediebyrå som vi har i vitögat inför en kommande upphandling. Det var den kopplingen vår försäljningschef gjorde. Det var inte lämpligt. Det är inte så vi jobbar. Vår upphandling kommer att gå till efter alla konstens regler. Det här kommer inte att ha någon som helst påverkan. Nu har det framstått om att SJ hotar en byrå. Det är ju inte sant.
Vad kan ni göra för att det inte ska hända igen?
– Naturligtvis har vi en intern diskussion om vad som har hänt. VI ser det som ett olycksfall i arbetet som vi drar lärdomar av.
Affärsvärldens krönikör berättar vad han tycker om er kommunikation. Hur ser du på affärsvärldens kommunikation?
– Jag vet inte om jag har någon kommentar på det. Jag kan bara konstatera att de äger en kanal och en yta som de vill utnyttja till sin egen favör på det här sättet och framförallt till den här skribentens favör. Grattis till dig, säger jag.
Vad är nästa steg?
– Jag tror inte det blir något nästa steg, säger Fredric Thunholm.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.